Overslaan en naar de inhoud gaan

In de wereld van business-to-business (b2b) e-commerce draait alles om efficiëntie, nauwkeurigheid en snelheid. Richt jij je op b2b-verkoop? Dan is het essentieel dat je de best mogelijke klantervaring biedt om te kunnen concurreren in een drukke markt. Een klantportaal dat specifiek ontworpen is voor b2b-gerelateerde e-commerce, kan een geweldig hulpmiddel zijn om dit te bereiken. Zo’n portaal is gebaseerd op het principe van selfservice, zodat klanten makkelijk zelf en zonder assistentie aankoopprocessen kunnen voltooien. Een klantportaal is een geünificeerd platform dat klanten 24/7 assistentie biedt en effectieve oplossingen voor problemen aanbiedt zonder de noodzaak van menselijke tussenkomst. Het stelt klanten in staat om bestellingen te plaatsen, facturen te bekijken, informatie over producten en diensten te bekijken en nog veel meer te doen. En dat allemaal op één handige plek. In dit blogartikel gaan we in op de voordelen van een b2b e-commerce klantportaal, de belangrijkste functies die het moet hebben en hoe je het inricht en implementeert om de klantervaring te verbeteren en verkoop te stimuleren.

Wat is een b2b e-commerce portaal?

Een selfservice-klantportaal is geen vervanging van een goed georganiseerde backoffice, sales of klantenservice, maar veeleer een waardevolle aanvulling daarop. De extra meerwaarde van zo’n kanaal? Klanten de mogelijkheid bieden zelf online zaken te regelen. Waar de telefonische klantenservice alleen op gezette tijden bereikbaar is, is een selfservice-portaal 24/7 toegankelijk. Waar, maar ook wanneer de klant er behoefte aan heeft dus.

Een goed klantportaal verhoogt de efficiëntie en stelt b2b-verkopers in staat om een betere dienst aan te bieden. Dit heeft niet alleen directe financiële voordelen voor organisaties, maar ook voor de koper. Het resultaat laat zich raden: meer tevreden en loyale klanten!

Afbeelding verwijderd.

Zakelijke (in)kopers verwachten tegenwoordig hetzelfde serviceniveau van hun leveranciers als de reguliere consument. De b2b-koperis in het dagelijks leven tenslotte ook een consument. De nieuwe generatie kopers heeft een sterke digitale focus en verwacht die ook terug te zien in zijn professionele b2b-rol.


Eenmaal op het portaal kunnen b2b-kopers aanvullende inhoud ontdekken die verband houdt met hun initiële vraag. Daarnaast doen ze probleemloos inspiratie op door andere producten en diensten van jouw bedrijf te bekijken. Met een goed klantportaal ontlast je bovendien je servicepersoneel. Je stelt ze vrij van tijdrovende taken die gemakkelijk te automatiseren zijn.

Voorbeelden van b2b-selfservice

Er zijn verschillende b2b-diensten die geschikt zijn voor selfservice. Voorbeelden zijn:

  • online retourbeleid,
  • het volgen van leveringen,
  • het online opvolgen van vragen (sales, klantenservice),
  • productdocumentatie,
  • videotutorials en online-trainingen,
  • het verwerken van downloads zoals facturen, veiligheidsbulletins, handleidingen, garantie- en exportdocumenten
  • bestellijsten,
  • spoedbestellingen,
  • het checken van orderstatussen,
  • voorraadcontrole,
  • het online betalen van facturen,
  • offertes,
  • ackorders.

     

 

Het belang van integratie met andere systemen

Wil je er zeker van zijn dat jouw klantportaal sterk bijdraagt aan een perfecte b2b e-commerce ervaring? Dan is een naadloze integratie met andere systemen essentieel.

Datasynchronisatie

Als je e-commerce en ERP integreert, verplaats je gegevens moeiteloos tussen de systemen. Bestellingen direct verzenden vanuit je e-commerce systeem naar je ERP? Voorraad updates automatisch uploaden van het ERP naar je e-commerce platform? En zelfs stamproductgegevens en klantspecifieke prijzen uit je systemen halen en aan de klant presenteren? Geen enkel probleem als je de integratie van je systemen op orde hebt.

Met een nauwe integratie tussen systemen creëer je een hechtere band met klanten en bouw je meer betrouwbare relaties op. Een optimale integratie van e-commerce en ERP voor b2b-sites biedt klanten volledige en betrouwbare zelfbedieningsmogelijkheden.

Verbeterde efficiëntie

De integratie van ERP en e-commerce ontlast op zichzelf staande systemen. Oplossingen voor e-commerce die gebruikmaken van de cloud en API’s, zorgen ervoor dat je eigen teams minder tijd en energie kwijt zijn aan systeemonderhoud en zich volledig kunnen focussen op hun bedrijfskritische kerntaken.

 

De voordelen van een b2b-klantportaal

Het gebruiken van een goed b2b-klantportaal brengt veel voordelen met zich mee. We zetten de belangrijkste kort op een rij.

Gemakkelijke toegang tot informatie

Met een B2B e-commerce platform kunnen klanten gemakkelijk toegang krijgen tot de productcatalogus, prijzen, beschikbaarheid en andere informatie zonder dat ze rechtstreeks contact hoeven op te nemen met de verkoper. Dit kan zorgen voor snellere en efficiëntere besluitvorming.

Snellere transacties

Transacties zijn voortaan snel geregeld. Er is geen noodzaak meer om uitgebreid heen en weer te mailen of regelmatig te moeten bellenaan de telefoon te hangen. Dit heeft vaak een positieve uitwerking op de snelheid waarmee een klant zelfstandig vragen en problemen kan oplossen en daarmee vergroot het de klanttevredenheid en het snel oplossen van vragen of problemen.

Meer transparantie

Selfservice-klantportalen geven klanten meer inzicht in het bestelproces. Kopers kunnen bestellingenorders volgen, altijd en overal hun bestelgeschiedenis inzien en updates ontvangen over leveringsontvangsttijden.

Personalisatieering

Nog beter inspelen op de behoeften en wensen van klanten? Met een goed portaal kan het en bedien je jouw klanten met gepersonaliseerde productaanbevelingen, gerichte aanbiedingen en loyaliteitsprogramma’s.

Betere klantenservice

Een self-service platform biedt klanten de mogelijkheid om op elk moment ondersteuning te krijgen via chatbots, FAQ's, tutorials en andere middelen. Dit kan helpen om hun vragen en problemen sneller op te lossen en de algehele klantervaring te verbeteren.

Klanttevredenheid

Moderne klanten verwachten een uitstekende service en gebruikersvriendelijke digitale ervaring. Ze hebben geen zin meer in het doorlopen van telefoonmenu’s of uitgebreide mailwisselingen. Merken onderscheiden zich zelden op basis van het product dat ze aanbieden, maar veel meer op het serviceniveau dat ze leveren. Bedrijven die superieure service bieden in vergelijking met hun concurrentie, genieten meestal een hoger marktaandeel.

Minder handmatig werk

Een klantportaal helpt je om veel b2b-taken te automatiseren. Minder manueel werk zorgt voor lagere arbeidskosten en geeft je personeel de gelegenheid om zich te richten op strategische activiteiten die waarde toevoegen aan je organisatie.

Gestroomlijnde en accurate processen

Een selfserviceportaal helpt bij het stroomlijnen van b2b-verkoopprocessen en het verminderen van fouten. De nauwkeurigheid neemt toe door het automatiseren van gegevensinvoer en andere handmatige taken.

Reacties

Login of registreer om te reageren