Ook voor groothandels is digitalisering niet meer weg te denken. Toch is het voor veel groothandels een grote stap om een e-commerce platform op te zetten. Als jij kosten wilt besparen, nieuwe groeimogelijkheden wilt creëren en meer omzet wil realiseren is digitaliseren essentieel. In deze blog kijken we naar de uitdagingen die je tegenkomt en hoe je deze kunt overwinnen.
Waarom je als groothandel moet inzetten op digitalisering
Groothandels hebben in het digitale tijdperk met verschillende uitdagingen te maken. Om werk te maken van het aanpakken van deze uitdagingen is digitalisering een vereiste. In een eerdere blog hebben we verschillende voordelen van digitalisering uiteengezet. Hierbij kun je denken aan voordelen ten opzichte van fabrikanten en B2B-marktplaatsen, het bieden van een verbeterde klantervaring en een toekomstbestendige bedrijfsvoering.
Een aanvullende belangrijke reden om in te zetten op digitalisering is kostenbesparing. Digitalisering is geen middel om medewerkers overbodig te maken, maar juist een manier om nieuwe groeimogelijkheden te ontwikkelen en meer omzet te realiseren. Juist door processen te automatiseren en een goede digitale strategie uit te rollen kunnen jouw mensen zich op andere taken gaan focussen.
De uitdagingen op weg naar digitalisering
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) geeft in een onderzoek naar digitalisering aan dat 67% van de grote bedrijven (meer dan 250 werkzame personen) een enigszins positieve of aanzienlijke positieve impact ervaarden door digitalisering. De belangrijkste reden voor veel bedrijven is het verbeteren van de efficiëntie en de productiviteit van werkzaamheden. In hetzelfde onderzoek geven veel bedrijven ook aan tegen problemen aan te lopen.
Een aantal van de problemen uit het onderzoek en de praktijk blijkt met een juiste strategie goed te verhelpen:
- Kosten: de kosten bij het digitaliseren kunnen aanvankelijk erg hoog zijn, zeker voor kleinere groothandels. Door deze investering te doen, in combinatie met een goed uitgewerkte strategie kun je als groothandel juist kosten besparen. Het automatiseren van voorraadbeheer en orderafhandeling dragen hier bijvoorbeeld aan bij. Veel bedrijven zien juist groei door in te zetten op een omnichannel strategie en digitaliseren is daar een belangrijk onderdeel van.
- Weerstand van medewerkers: medewerkers kunnen weerstand bieden tegen veranderingen op het gebied van digitalisering, dit kan bijvoorbeeld voortkomen uit angst om hun baan te verliezen. Houd hen dan ook betrokken bij de processen, de keuzes die je maakt en maak duidelijk dat het niet om een vervanging gaat. Jouw medewerkers hoeven zich dan minder met routinetaken bezig te houden en kunnen specialiseren, wat nieuwe mogelijkheden biedt.
- Complexiteit van integraties en schaalbaarheid: het opstarten van een digitaliseringsproces moet zorgvuldig worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat nieuwe systemen goed geïntegreerd worden met bestaande infrastructuren en dat ze schaalbaar zijn voor toekomstige groei. Dit kan je doen door een platform te kiezen dat bijvoorbeeld werkt met maandelijkse automatische releases, waardoor je voortdurend (en laagdrempelig) blijft innoveren. Een belangrijk element hierbij zijn API’s die zorgen voor de standaard integratie tussen verschillende systemen (bijvoorbeeld jouw ERP of CRM). Met de juiste integratie zorg je ervoor dat je nieuwe functionaliteiten kunt toevoegen zonder bestaande systemen te verstoren, waardoor je flexibel blijft en snel kunt inspelen op veranderingen.
- Personeelstekort: het CBS geeft aan dat een gebrek aan vaardig en deskundig personeel binnen een bedrijf een veel voorkomende belemmering vormt om te digitaliseren. Het vinden van deskundig personeel is en blijft een uitdaging, maar digitalisering kan sommige taken vereenvoudigen en automatiseren. Een goede strategie en keuze bij jouw platform kan hierbij helpen. Door samen te werken met een platform dat jou ondersteunt bij de implementatie en het onderhoud los je dit probleem op. Daarnaast loont de investering op den duur juist in het aanpakken van personeelstekorten: automatisering van routinetaken zorgt ervoor dat jouw medewerkers dit niet meer hoeven te doen.
Digitaliseren is het middel, niet het doel
Digitalisering begint met het besef dat e-commerce niet alleen het kopen van een tool is, maar een strategie is die door de gehele organisatie geadopteerd moet worden. Binnen deze strategie is het belangrijk om te onthouden dat e-commerce in elke fase van de klantreis een belangrijke rol kan spelen. Dit houdt in dat je niet alleen moet kijken naar zaken die jou kosten besparen, maar die de klantreis makkelijker maken. Zo verhoog je namelijk je omzet en blijven klanten terugkomen. Om je op weg te helpen bij een goede implementatie raden we het volgen van het volgende stappenplan aan:
- Analyse huidige processen: begin met een analyse van je huidige processen. Breng hierbij kritisch in kaart waar optimalisatie kansen zitten voor het digitaliseren van klantcontact, knelpunten en bovenal waar je een goede balans vindt tussen offline en online aanbod van jouw producten.
- Stel meetbare doelen: digitaliseren is het middel, niet het doel. Stel daarom aan de hand van de analyse meetbare doelen. Dit kan gaan om groei in omzet of afzet, verbetering van klanttevredenheid of interne doelstelling: het verhogen van de productiviteit. Er is geen goed of fout bij het stellen van deze doelstellingen, zolang ze meetbaar zijn.
- Betrek je team: in deze blog noemen we het vaker, maar dit is een belangrijke stap bij het uitrollen van een goede digitalisering strategie. Door ze betrokken te houden blijven ze gemotiveerd om mee te bewegen met veranderingen die optreden door digitalisering. Digitalisering moet door de organisatie als strategie beleeft worden, om tot z’n recht te komen. Elke afdeling kan hier namelijk van profiteren.
- Kies de juiste technologie: digitaliseren is een lange termijn investering, kies dan ook technologieën die passen bij jouw specifieke behoeften en schaalbaar zijn. Overweeg dus ERP- en CRM-systemen die jouw processen stroomlijnen en beter inzicht geven in je bedrijfsvoering. Door te kiezen voor een platform dat met elk ERP-systeem gekoppeld kan worden, maak jij altijd gebruik van actuele data, blijf je werken in een vertrouwde eigen omgeving, en vind digitalisering plaats met een naadloze integratie. Weeg functionaliteiten af, en bepaal wat een must have en een nice to have is.
- Gebruik self-service mogelijkheden: houd bij keuze voor het systeem vast aan het idee dat je gebruik wilt maken van self-service mogelijkheden. Het kan niet genoeg benadrukt worden, maar door klanten zelf handelingsvrijheid te geven over zaken als facturatie, profielbeheer, of order tracking maak je het voor hen gemakkelijker om bij jou te bestellen. Daarnaast helpt het bedrijven hiermee hun efficiëntie en klanttevredenheid te verhogen.
- Monitor, evalueer, leer en implementeer: de eerdere stappen ben je niet voor niets doorlopen, monitor de uitkomsten en de voortgang. Lig je op schema om de gestelde doelen te behalen? Monitoring en evaluaties dragen bij aan een lerende organisatie en zorgen ervoor dat je onderbouwd nieuwe maatregelen kunt nemen of wijzigingen kunt doorvoeren. Zo haal je het beste uit jouw digitaliseringsproces.
Door het volgen van dit stappenplan zet je een goede basis neer om met digitalisering aan de slag te gaan. Deze investering zal je helpen om kosten te besparen, nieuwe groeimogelijkheden te ontdekken en meer omzet te realiseren.
Versterk jouw merk met digitalisering
Digitalisering biedt groothandels tal van mogelijkheden om kosten te besparen en efficiënter te werken. Door de uitdagingen van hoge initiële kosten, weerstand van medewerkers en de complexiteit van integratie en schaalbaarheid aan te pakken, kunnen groothandels succesvol digitaliseren. Met schaalbare oplossingen, waarin gebruik gemaakt kan worden van self-service en automatisering, kunnen groothandels niet alleen hun kosten verlagen, maar ook de concurrentiepositie versterken.