Als je als bedrijf ervoor hebt gekozen om internationaal uit te breiden, kan het zijn dat je tegen het probleem aanloopt dat jouw huidige e-commerce platform niet in staat is om eenvoudig op te schalen naar meerdere landen. Dit beperkt de groeimogelijkheden van jouw bedrijf. Je wilt niet alleen een goede strategie bij het internationaliseren, maar ook een schaalbare e-commerce oplossing. In deze blog bespreken we veel voorkomende problemen bij het internationaliseren en hoe je van jouw uitbreiding een succes maakt.
Dé vier uitdagingen bij internationale uitbreiding
Een internationale uitbreiding vergt tijd, planning en een goed platform. In de praktijk zijn er enkele veelvoorkomende uitdagingen waar je rekening mee moet houden als je met je huidige platform deze uitbreiding aan gaat. We zetten vier bekende uitdagingen voor je op een rij:
- Jouw platform biedt geen ondersteuning om land- of locatiespecifieke BTW-regels en verschillende valuta's te gebruiken. In het gunstigste geval kun je dit probleem met goede integraties oplossen. Wat ten koste kan gaan van efficiëntie van jouw platform en hoge(re) kosten met zich mee kan brengen. In het slechtste geval weerhoudt dit jouw organisatie van een internationale uitbreiding. Dit probleem voorkom je met een platform dat meerdere valuta’s en btw-regels ondersteunt en berekent. Mocht dit niet gaan, of mochten deze berekeningen te complex zijn, dan is Avalara een nuttige integratie. Zeker op de Amerikaanse markt, waar op postcode niveau met verschillende btw-regels gewerkt wordt.
- Gebrek aan flexibiliteit bij integratie van lokale betalingsproviders. Veel traditionele oplossingen bieden alleen de Nederlandse standaard betalingsmethoden aan, waardoor internationale betalingen ingewikkeld worden. Als jouw platform zich met name op Nederland richt, dan is het mogelijk dat alleen betalingen via IDEAL en eventueel creditcard mogelijk zijn. Terwijl in bepaalde landen betalingssystemen zoals PayPal, Afterpay of cryptovaluta (zoals Bitcoin) gebruikelijker zijn. Het is belangrijk dat je goed onderzoek doet naar de verschillende payment service providers, ook jouw e-commerce platform moet dit namelijk kunnen ondersteunen.
- De beperkte schaalbaarheid van logistieke en voorraadbeheersystemen. De complexiteit van internationale verzending, regelgeving en regio overschrijdend voorraadbeheer zijn vaak niet meegenomen in het ontwerp van platformen. Dit maakt het moeilijk om efficiënt om te gaan met internationale verzendingen en voorraadbeheer.
- Een gebrek aan ondersteuning en technische mogelijkheden bij het lokaliseren van content. Een internationale strategie vereist lokalisatie. Meertaligheid is hier een belangrijk element bij. Deze mogelijkheid moet goed ingebed zijn in het platform, zodat je alles van afbeeldingen, contactformulieren tot betaalmogelijkheden kunt voorzien van jouw tone-of-voice. Specifiek toegepast op het land waarnaar je wilt uitbreiden. Als deze mogelijkheid niet bestaat, dan loop je een van de beste manieren om in te spelen op landspecifieke behoeften mis.
Hoe pak je een internationale uitbreiding aan?
Door te kiezen voor een schaalbaar en flexibel platform, met automatische updates en voldoende ondersteuning voorkom je dat jouw internationale uitbreiding vastloopt. De keuze voor een sterk en schaalbaar platform draagt direct bij aan jouw succes. Dan blijft de praktische vraag over: hoe begin je?
De lokale marktplaats als jouw internationale startpunt
Na de keuze voor een platform wil je natuurlijk zo snel mogelijk uitbreiden. Om dit goed te doen is het verstandig om te starten met zo veel mogelijk data verzamelen. Een goede eerste stap hiervoor is zorgen voor ondersteuning voor lokale marktplaatsen en distributiekanalen. Om van cross border e-commerce een succes te maken kun je aansluiten bij lokale marktplaatsen, hier kun je namelijk snel aan merkherkenning werken. Hoe?
Lokale marktplaatsen helpen je niet alleen om naamsbekendheid te genereren in een nieuwe markt, maar zorgen voor een ingang op het gebied van distributie. Daarnaast geven lokale marktplaatsen inzicht in de concurrentie, en je kunt ze inzetten als tijdelijke investering. Wanneer jouw internationale uitbreiding op een lokale marktplaats begint, betekent dit niet dat je hier langdurig gebruik van hoeft te blijven maken. Als je het als een tijdelijke investering inzet, kun je de marktplaatsen gebruiken om jouw naamsbekendheid te laten groeien, om vervolgens de concurrentie aan te gaan via jouw eigen e-commerce webshop.
Klantenservice op maat voor een succesvolle internationale uitbreiding
De (lokale) cultuur, taal, valuta en verzending zijn allemaal zaken waar jouw klantenservice mee te maken krijgt wanneer je uitbreidt naar het buitenland. De persoonlijke benadering die de B2B kenmerkt, vraagt daarom om een investering ten opzichte van jouw reguliere Nederlandse klantenservice. Hierbij wil je niet alleen rekening houden met een andere valuta en verwachtingen rondom verzendingen en leveringen, maar ook met eventuele cultuurverschillen. De individualistische en platte bedrijfscultuur die kenmerkend is voor Nederland wijkt af van hoe bedrijven zaken doen in bijvoorbeeld Taiwan, waar bedrijven vaker hiërarchisch zijn en veel minder individualistisch ingesteld. Daarom wil je jouw klantenservice afstemmen op de markt. De Country Comparison tool kan je hierbij helpen. Op basis van zes waardedimensies kun je gemakkelijk en gratis landen met elkaar vergelijken. Je klantenservice afstemmen op de markt helpt bij het zetten van de eerste stappen bij een internationale uitbreiding.
Succesvolle internationale uitbreiding in de praktijk: Secrid
Hoe je een internationale uitbreiding succesvol uitvoert en hiermee je bedrijf een boost kunt geven, bewijst het Nederlandse bedrijf Secrid. Secrid had namelijk het doel om de internationale aanwezigheid verder uit te bouwen en had daarom een B2B e-commerce platform nodig om de orderstroom te automatiseren en de stapels Excel-sheets die retailers gebruikten uit te faseren. Daarnaast wilde Secrid een 5% conversie bereiken, een mobile first B2B shop en een headless B2C shop realiseren.
Door te kiezen voor een platform dat voldeed aan hun eisen, is het Secrid gelukt om binnen drie maanden de B2C webshop terug te verdienen. Vier features hebben bijgedragen aan dit succes:
- Linkbuilding-status: Secrid maakt gebruik van één enkel topleveldomein: secrid.com. Dit biedt SEO-voordelen in vergelijking met landspecifieke topleveldomeinen. Met deze aanpak versterk je jouw linkbuilding-status, doordat jouw webshops in andere landen profiteren van de status van de originele webshop.
- Headless e-commerce: het B2C verkoopkanaal van Secrid is headless, waardoor er volledige vrijheid is op front-end gebied. Zo kon Secrid gebruik blijven maken van de eigen ontwikkelde en vertrouwde CMS-omgeving. Daarnaast wordt zowel het B2B als het B2C verkoopkanaal beheerd vanuit één e-commerce omgeving.
- Gelokaliseerde content: door veel aandacht aan lokalisatie te besteden biedt Secrid de webshops voor elk land waar ze actief zijn aan in de eigen taal, met landspecifieke betaalmogelijkheden, en voldoen ze aan de lokale wetgeving. Zo spelen ze in op de internationale behoeften van klanten en vergroten ze het vertrouwen.
- Lokale BTW-regels: Secrid maakt gebruik van een platform dat ruimte biedt voor landspecifieke BTW-regels. Op deze manier hanteert Secrid prijslijsten die rekening houden met de BTW-regels die voor het desbetreffende land gelden.
Secrid heeft onder andere door slim in te spelen op lokale wensen en door een schaalbaar platform te kiezen in korte tijd een solide basis kunnen neerzetten bij de internationale uitbreiding.
Maak van jouw uitbreiding een succes
Naast dat je goed marktonderzoek doet naar mogelijke kansen voor jouw e-commerce onderneming, wil je voordat je begint aan een internationale uitbreiding zorgen dat de basis op orde is met een schaalbaar platform. Breng hiervoor de cultuur in kaart, onderzoek de geldende regels rondom dataverwerking (zoals de Nederlandse AVG of Europese GDPR), onderzoek de mogelijkheid om te beginnen op een lokale marktplaats en zorg dat jouw platform schaalbaar is en gelokaliseerd kan worden. Volg je deze tips op, dan heb je de basis op orde om van jouw internationale uitbreiding een succes te maken.