Overslaan en naar de inhoud gaan
Draait jouw e-commerce platform op Magento 1? Denk alvast na over een alternatief, want de officiële end-of-life datum van Magento 1 is 1 juni 2020. Dit heeft grote gevolgen voor de veiligheid van jouw webshop, want vanaf die datum vinden er geen security-updates meer plaats. Deze blog is de eerste van een serie van 4 blogs en gaat in op de vraag wat je het beste kunt doen: overstappen op Magento 2 of kiezen voor een ander platform (replatformen).

Magento bestaat sinds 2008 en volgens de maker zijn er wereldwijd inmiddels 250.000 gebruikers. In 2015 kwam Magento 2 op de markt. Het werkt sneller, ziet er fraaier uit en is eenvoudiger uit te breiden. Sindsdien zijn er geen updates meer geweest van Magento 1. Security-updates werden nog wel doorgevoerd, maar daaraan komt per 1 juni 2020 dus een eind.

Het is te verwachten dat de ondersteuning van Magento 1 langzaam maar zeker afneemt. Alleen al omdat de aandacht van developers van Magento steeds meer naar de nieuwe versie uit zal gaan.

Overstappen naar Magento 2

Overstappen op Magento 2 dan maar? Als je tot nu toe een tevreden gebruiker bent, lijkt dat een logische stap. Je moet dan wel bedenken dat Magento weliswaar een open source systeem is, maar dat het gratis karakter daarvan toch wel wat haken en ogen heeft. Wil je een onderscheidende webshop met meer dan de standaard opties? Je betaalt dan voor licenties. Afhankelijk van je omzet liggen deze kosten tussen de 19.500 en 110.000 euro per jaar.

Verder speelt mee dat Magento in juni 2018 is overgenomen door Adobe. Met deze aankoop was een bedrag van 1,6 miljard dollar gemoeid. Het is niet duidelijk wat de gevolgen zijn voor gebruikers, maar Adobe zal deze investering terug willen verdienen (lees: doorberekenen).

Replatforming

De End-of-Life van Magento 1 biedt je de kans om alternatieven voor Magento 2 te onderzoeken, oftewel na te denken over replatforming. Daarbij is het goed om te letten op internationale ambities, mogelijkheden om meerdere webshops vanuit één platform te beheren voor zowel B2B als B2C en out-of-the box integraties met bestaande systemen. Daarnaast is het belangrijk oog te hebben voor zaken als schaalbaarheid, performance en of het platform inspeelt op een klantbeleving die mobile-friendly is.

Om helder te krijgen welke functionaliteiten je platform nodig heeft, moet je je klant goed kennen. We raden aan grondig klantonderzoek te doen. Verzamel zo veel mogelijk data via Google Analytics, enquêtes en interview je medewerkers die klantcontact hebben. Zo krijg je een goed inzicht in persoonlijkheid, wensen, voorkeuren en gedrag van je klant. Met die kennis kun je je platform inrichten op de veranderende behoefte van de markt. Je trekt daarmee nieuwe klanten en houdt de bestaande vast.

Elke overstap is ingrijpend en verloopt nooit zonder problemen. Je klant en medewerkers hebben tijd nodig om te wennen aan verandering. 

Uitbesteden neemt veel zorgen weg. De leverancier maakt vaak een stappenplan en test het nieuwe platform uitvoerig. Ook kan je op deze manier al je vragen stellen aan een ervaren specialist. Je doet eenmalig een investering, maar op de lange termijn ben je goedkoper uit.

Waarom replatforming je webshop een enorme boost kan geven, lees je in het tweede blog van deze serie.


Wil je meer weten over replatforming? Maak kennis met CloudSuite; het e-commerce-platform voor complexe B2B- en B2C-omgevingen met oplossingen voor alle denkbare e-commerce strategieën.

Reacties

Login of registreer om te reageren