Overslaan en naar de inhoud gaan
Marketing automation; iedereen heeft het er over. Als je alle marketing professionals en bureau’s moet geloven, ben je als bedrijf gedoemd als je geen marketing automation toepast! Maar wat is het eigenlijk? Wat kan je er precies mee doen en bereiken? En welke fouten wil je niet maken? Dat leggen we uit in dit artikel.

Wat is Marketing Automation?

Als je online gaat zoeken naar de definitie van marketing automation, dan kom je meestal iets tegen als “software en technologie die is ontwikkeld voor marketing afdelingen om effectiever markten te bewerken via meerdere online kanalen (zoals e-mail, social media, websites etc.) en om repeterende taken te automatiseren” (Wikipedia).

Als je deze definities leest, krijg je de indruk dat het vooral om de software en de kanalen gaat. Groots en complex. Ik hanteer liever een wat meer traditionele definitie:

Marketing automation heeft als doel om marketing en sales activiteiten te optimaliseren door het vervangen van hoog-frequente en repeterende processen met geautomatiseerde oplossingen.

Het draait dus om efficiency. En efficiency kan je al in hele kleine, makkelijke stapjes bereiken.

Voor wie is Marketing Automation?

Veel ondernemers denken dat marketing automation iets is voor grote bedrijven met nog grotere budgetten. Dat bedrijven als Salesforce deze markt domineren met hoge licenties. Niets is minder waar. Efficiency is op kleine schaal al heel makkelijk te bereiken. Denk maar eens aan bijvoorbeeld een korte serie e-mails om nieuwe klanten te ‘onboarden’.

Een zogenaamde drip-campagne is makkelijk te realiseren zonder grote investeringen. Met de juiste kennis en de juiste tools, implementeer je binnen een dag een geautomatiseerde campagne. Marketing Automation is daarom voor iedereen toegankelijk, mits je repeterende processen hebt. Voor iedereen dus!

Waarom Marketing Automation?

Marketing automation kent vele vormen: geautomatiseerde e-mails, content personalisatie op websites, retargeting, segmentatie van advertising campagnes, noem maar op. Ook het automatisch genereren van verzendlijsten voor Direct Mail (inderdaad gewoon een mailing per post) is een vorm van marketing automation.

Welke vorm van automation je ook gaat inzetten, vraag je altijd van tevoren af wat je ermee wilt bereiken! Behalve het verbeteren van je efficiency, zijn er talloze doelen die je kunt bereiken met marketing automation. Denk aan het vergroten van de conversie van prospect naar klant. Of juist het binnenhouden van bestaande klanten (retentie). We hebben 2 voorbeelden voor je uitgewerkt.

Top-of-mind

Witropa is een reisbureau gespecialiseerd in reizen naar Costa Rica. Op de website kunnen bezoekers een reisadvies aanvragen. Het gepersonaliseerde reisadvies wordt binnen 48 uur toegestuurd. Daarna ontvangen de prospects in een serie geautomatiseerde mails met tips over eten, auto-huur, veiligheid, enzovoort.

Witropa weet dat mensen 3 tot 6 maanden voor het boeken starten met de oriëntatie. Het doel van de e-mails is om top-of-mind te blijven en een voorkeur voor Witropa te creëren als ze werkelijk gaan boeken.

Onboarding

Drabbe is een groothandel gespecialiseerd in hoogwaardige machine-onderdelen. Drabbe haalt wekelijks een aanzienlijk aantal nieuwe klanten binnen. En Drabbe heeft nieuwe klanten veel te bieden. Toch gaan niet alle nieuwe klanten over tot een herhaalaankoop. Om dit te stimuleren werkt Drabbe met een proces waarbij nieuwe klanten worden gesegmenteerd op basis van potentiële waarde.

Alle klanten ontvangen een serie e-mails waarin onder meer de nieuwe webshop, de breedte van het assortiment en de sterke service aspecten van Drabbe worden uitgelicht. De potentiële topklanten komen in een bellijst voor sales. Zo verhoogt Drabbe het aantal terugkerende nieuwe klanten.

Marketing Automation tools

Als je met marketing automation aan de slag gaat, ontkom je niet aan inzet van tooling. De ontwikkelingen op dit vlak gaan supersnel. Er zijn talloze tools die de stappen van het automatiseren van marketing processen alweer automatiseren. Denk daar maar eens over na… komt erop neer dat je in veel gevallen al geen IT-er meer nodig hebt om je doel te bereiken!

De bekendste, meer geavanceerde marketing automation tools zijn waarschijnlijk Pardot (Salesforce), Hubspot, Marketo, Sharpspring, etc.. Wil je meer weten over wat deze pakketten kunnen en wat de verschillen zijn? Lees dan dit artikel.

Ook voor een kleinere portemonnee zijn er talloze opties. Active Campaign, Drip en ConstantContact zijn mooie voorbeelden van al aardig uitgebreide tools, waarmee je laagdrempelig kunt starten. En zelfs Mailchimp biedt vanaf € 10 per maand al talloze mogelijkheden om geautomatiseerde e-mail campagnes te laten draaien.

Data

Eén van de grootste uitdagingen met automation is zorgen dat je data beschikbaar is. De meeste moderne systemen kunnen makkelijk koppelen met marketing automation software. Ook hebben veel oplossingen een koppeling beschikbaar met Zapier. Zapier– een van mijn favoriete tools – is gemaakt om data-uitwisseling tussen verschillende systemen op te zetten, zonder dat je technische kennis nodig hebt.

Data is absoluut noodzakelijk, maar vaak heb je niet veel data nodig. Zit je data in een wat minder toegankelijk systeem, vraag dan of de beheerder van data systeem je data kan ontsluiten.

Stappenplan

In 7 stappen starten met Marketing Automation

Je hebt nu een aardig idee van wat Marketing Automation is. Wil je zelf aan de slag met Marketing Automation? Hou dan deze stappen in gedachten. 

  • Bepaal een heldere en enkelvoudige doelstelling
  • Definieer je doelgroep heel specifiek
  • Ontwerp een contact-flow
  • Werk de contactmomenten uit
  • Stel een meetplan op
  • Selecteer de juiste oplossing en ga bouwen
  • Vergeet vooral niet te testen, testen en nog eens testen

Onze Anglers helpen je natuurlijk graag met de start. Zou je hier graag advies over hebben? Schakel dan de Anglers Hulplijn in!

Reacties

Login of registreer om te reageren