Voor bijna alle software geldt een end-of-life (EOL) moment: het moment waarop ondersteuning en beveiligingsupdates ophouden. Maar welke concrete gevolgen heeft dit eigenlijk voor jouw webshop, en voor welke keuzes kom je hierin te staan?
Wat is end-of-life software en wat zijn de gevolgen voor jouw webshop?
Wanneer software end-of-life is, brengt de leverancier geen officiële updates, patches of bugfixes meer uit. Met andere woorden: het einde van gebruikersondersteuning. Voor Sana 9.3 zal dit moment eind 2025 zijn, aldus de aankondiging van Sana Commerce. Eerder schreven we al over end-of-life bij Magento en Shopware.
Op het eerste gezicht lijkt dat misschien niet direct een groot probleem: als de software goed werkt, mis je misschien geen nieuwe functies of verbeteringen. Toch komen hier meer problemen bij kijken dan je denkt. Zo kunnen verouderde functies ervoor zorgen dat je webshop traag wordt, en is die op een zeker moment niet meer compatibel met nieuwe technologieën, browsers en besturingssystemen die wél continu worden ontwikkeld. Dit leidt aan de achterkant én aan de kant van de klant tot functionaliteitsproblemen en een slechte gebruikerservaring. Dat zou zonde zijn.
Bovendien: wanneer software end-of-life wordt, betekent dat ook dat er geen beveiligingsupgrades meer volgen. Hierdoor wordt jouw webshop kwetsbaarder voor bedreigingen zoals datalekken. Dit kan aanzienlijke gevolgen hebben voor zowel jouw gegevens als die van je klanten.
End-of-life bij SaaS
Als je SaaS (Software as a Service) gebruikt, verloopt het end-of-life scenario net even anders. Bij traditionele software koop je vaak een specifieke versie die na verloop van tijd het end-of-life moment bereikt. Omdat je bij SaaS-platforms zoals CloudSuite software gebruikt via een abonnement, houdt de aanbieder het product up-to-date. Hierdoor heb je als gebruiker minder vaak of niet te maken met end-of-life en de bijbehorende problemen en zorgen.
Toch kan ook bij SaaS een end-of-life moment plaatsvinden, bijvoorbeeld omdat de aanbieder besluit de dienst te beëindigen of om een specifieke versie van de software niet meer te ondersteunen. Ook kunnen specifieke functies binnen de software worden vervangen of verwijderd. Vaak geven SaaS-aanbieders dit wel zeer op tijd aan en communiceren ze overgangsstrategieën. Hierdoor heb je als gebruiker genoeg tijd om je voor te bereiden.
Kortom: het is van essentieel belang dat je rekening houdt met het end-of-life moment van jouw aanbieder. Maar wanneer dat moment eraan komt, wat doe je dan?
Welke keuzes heb je?
Wanneer aangekondigd wordt dat je huidige software een end-of-life heeft, zijn er verschillende manieren om hiermee om te gaan. We zetten er een paar voor je op een rij:
- Upgraden naar de nieuwste versie: In veel gevallen wordt software end-of-life omdat de leverancier een nieuwe versie uitbrengt. Wanneer je tevreden bent over je aanbieder en het product, is het dan ook de meest voor de hand liggende keuze om te upgraden. Op deze manier blijf je toegang houden tot ondersteuning, updates en nieuwe functionaliteiten. De overstap naar een nieuwe versie is niet altijd even makkelijk. Bij SaaS-oplossingen faciliteert de provider vaak de overstap naar een versie, wat migratie een stuk vlekkelozer maakt.
- Replatforming: Als upgraden naar een nieuwe versie niet mogelijk is, of als de software niet voldoet aan je behoeften, dan kun je er ook voor kiezen om over te stappen naar een ander e-commerce platform zoals CloudSuite. Bij replatforming moet je rekening houden met eventuele migratie-uitdagingen. Het overstappen naar andere software kost tijd en interne resources, maar brengt op de lange termijn grote voordelen met zich mee voor jouw webshop. Hierdoor is het de investering vaak meer dan waard.
- Risico accepteren: Ten slotte kun je er natuurlijk voor kiezen om niets te doen en door te gaan met het gebruik van de end-of-life software. Dit brengt aanzienlijke risico’s mee voor zowel het gebruik en de operatie als voor de veiligheid van je gegevens. Deze optie raden we dan ook sterk af.
Bij het maken van een keuze is het belangrijk om verschillende factoren te laten meewegen, zoals de kosten van een upgrade of migratie, de haalbaarheid hiervan, de impact op je bedrijfsprocessen en de veiligheidsrisico’s. Daarnaast kun je hierbij ook de langetermijnvisie en strategie van je webshop in overweging nemen, en natuurlijk de behoeften en verwachtingen van je klanten.
Zo maak je jouw webshop future proof
Om jouw webshop future proof te maken, is het belangrijk om je op tijd voor te bereiden op het end-of-life-moment van je e-commerce versie. Het opstellen van een plan en strategie hiervoor zorgt ervoor dat de overgang naar een nieuwe versie of een andere leverancier zo soepel mogelijk verloopt, en dat de impact op je webshop minimaal blijft.
In deze strategie kun je onder andere meenemen dat je jouw software regelmatig updatet en alternatieve aanbieders onderzoekt. Maak hierbij bijvoorbeeld ook de volgende afwegingen:
- Open source platforms bieden meer controle en aanpasbaarheid, maar vereisen meer technische kennis en onderhoud. Met SaaS krijg je gemak en ondersteuning, maar heb je minder aanpassingsmogelijkheden.
- Met een best of breed strategie gebruik je software van meerdere leveranciers, zodat je de beste oplossing hebt voor ieder specialisme. Denk hierbij aan e-commerce, PIM-systemen, of Digital Asset systemen. Monolithische systemen, daarentegen, zijn eenvoudiger te implementeren en beheren, maar minder flexibel. Hier zullen we in een toekomstige blog verder op ingaan.
Je komt voor veel keuzes te staan wanneer jouw e-commerce versie de end-of-life fase bereikt. Daarom is het goed om hier tijdig over na te denken: wat zijn de huidige wensen van je bedrijf en je klanten, en op welke toekomstige trends en behoeften kun je anticiperen? Met een duidelijke strategie vereenvoudig je het keuzeproces en zorg je ervoor dat je webshop draaiende blijft wanneer de levenscyclus van je e-commerce versie afloopt.