Overslaan en naar de inhoud gaan

De foodsector is altijd in beweging. Het is een enorm diverse branche, met onder andere fabrikanten en groothandels. Elk segment van deze markt heeft eigen behoeften en vraagstukken. Daarom zoomen we in deze blog in op hoe e-commerce platformen kunnen bijdragen aan het oplossen van verschillende uitdagingen. Naast sectorbrede uitdagingen kijken we ook naar fabrikanten en groothandels. Lees snel verder om te ontdekken wat jij moet weten over succesvolle e-commerce in de foodsector. 

E-commerce oplossingen in de foodsector

Fabrikanten en groothandels hebben in hun dagelijkse werkzaamheden met verschillende factoren en uitdagingen te maken. Toch zijn er voor bijna alle segmenten in de foodsector overeenkomsten in de uitdagingen waar ze tegenaan lopen. We zetten enkele van de belangrijkste overeenkomende factoren uiteen waar een e-commerce platform met slimme oplossingen bij kan helpen. 
 

  • Bestel en levertijden: in een sector waar versheid van producten bepalend is, verwachten klanten een accuraat inzicht in de levertijden. Wanneer je met versproducten werkt, wil je ook een gemakkelijk bestelsysteem met inzicht in bezorgdagen. Daarom is het verstandig je ERP-systeem te koppelen. Je kunt zo jouw systeem de best mogelijke bezorgdata van bestelde producten laten berekenen. Zo weet je zeker dat alles vers en op het gewenste moment aankomt. Tot slot is een bijkomend voordeel dat door jouw ERP-systeem te koppelen, jouw aanbod en voorraad nog beter overeenkomen.
  • Complexe prijsstelling: in de foodsector werk je regelmatig met dagprijzen en verschillende verschijningsvormen van producten, wat het ingewikkeld kan maken om prijzen up-to-date te houden op je webshop. Daarom wil je gebruik maken van een e-commerce oplossing die complexe prijsstructuren kan berekenen en rekening kan houden met dagprijzen en prijzen die samenhangen met de verschijningsvorm van producten. Zo zien klanten na het kiezen van de gewenste leverdatum direct de op dat moment geldende prijs van jouw producten.
  • (Verticale) marktplaatsen: vraag en aanbod in de foodsector bij elkaar brengen is enorm belangrijk en kan een uitdaging vormen. Als producent wil je snel je producten afzetten, want ze zijn vaak beperkt houdbaar. Als groothandelaar wil je snel en gemakkelijk toegang tot deze (verse) producten. Veel bedrijven hebben zelf niet het platform, de logistiek en het bereik om producten online te verkopen. Om deze uitdaging aan te pakken kun je gebruikmaken van slimme e-commerce oplossingen, zoals een (specialistische) marktplaats. Op een goed ingericht platform ontstaat de mogelijkheid om producten van andere partijen te verkopen, onder de aandacht te brengen, of ruimte om te inspireren. Via dit soort marktplaatsen worden specialisten via korte lijntjes bij elkaar gebracht.

 

Hoe zit het voor jouw branche?

De hierboven besproken uitdagingen en kansen gelden voor de hele foodsector. Maar hoe zit het nu specifiek voor fabrikanten en groothandels? Zij ontkomen niet aan overlap in de uitdagingen, maar kennen ook ieder hun eigen obstakels, oplossingen en winsten.
 

Fabrikanten

De afgelopen jaren zien we een verschuiving naar fabrikanten en producenten die zelf direct aan consumenten leveren (D2C) in tegenstelling tot de klassieke groothandel die daar tussen zit. De coronapandemie heeft deze versnelling naar D2C ingezet en deze is in de complete keten terug te zien, denk aan fabrikanten en boeren die direct aan consumenten leveren. Met een e-commerce platform kun jij hierop inspelen door jouw ERP-systeem te integreren voor een naadloze ervaring zodat klanten altijd een up-to-date webshop met klantspecifieke prijsafspraken krijgen. 

Fabrikanten hebben binnen de foodsector een voordeel ten opzichte van groothandels: consumenten vinden duurzaamheid steeds belangrijker. Dit gaat van duurzaam geproduceerde (lokale) producten tot transport en verpakkingsmaterialen. Als fabrikant sta jij het dichtst bij de oorsprong van het product. Laat dit dus ook terugkomen in jouw e-commerce strategie en laat jouw duurzame initiatieven zien of speel in op een ‘authentieke ervaring’ om de binding met jouw merk te versterken. 
 

Groothandels

Hoe zet je als groothandel een goede e-commerce strategie neer en ga je de concurrentie aan met de groeiende D2C strategie in de markt? Naast fabrikanten die steeds directer aan consumenten gaan leveren, is er ook sprake van een andere vorm van blurring. Steeds meer supermarkten maken inbreuk op het traditionele B2B-terrein door direct aan zakelijke klanten te leveren. 

Deze nieuwe concurrentie vereist van groothandels een vernieuwde strategie die persoonlijker is en inspeelt op nieuwe trends in de markt. Voor bedrijven, maar zeker ook voor restaurants, zijn zaken als duurzaamheid, plantaardig en/of biologische opties of gezonde voeding enorm trending. Jouw aanbod, en de manier waarop je dit presenteert, moeten meebewegen met deze trends. Zo blijf je relevant en vindbaar voor jouw doelgroep.
 

Een belangrijke vraag die jij jezelf hierover kunt stellen is: hoe positioneer ik me in de keten? Zo moet je bijvoorbeeld afwegen of je de concurrentie aangaat met supermarkten. Een ander interessant antwoord hierop kan liggen in de B2B verticale marktplaatsen, een plek waar je vraag en aanbod in specifieke segmenten bij elkaar brengt. Met een sterk platform en een naadloze integratie met je ERP-systeem zorg jij dat verkopers en kopers elkaar weten te vinden. KPMG en Forbes stellen dat jij met een goed uitgewerkte strategie veel impact kunt maken op de markt. En de vraag of het rendabel is? Onderzoek van McKinsey stelt dat 60% van de B2B kopers openstaat om via een digitale marktplaats inkopen te doen. Dat betekent dat je een groot marktsegment via een verticale marktplaats bij elkaar kunt brengen. 
 

Digitalisering in de foodsector

De foodsector kent veel uitdagingen waarbij digitalisering een vereiste is. Voor merken en groothandels geldt namelijk dat zij geen toekomst hebben zonder e-commerce, een omnichannel strategie en personalisatie. Hierbij gaat het niet alleen om kansen rondom D2C, de groei van e-commerce in de foodsector of optimalisatie van je bestelproces, maar ook om gevaren en kansen door blurring van businessmodellen en het toenemende belang van duurzaamheid. Wil je meer weten over digitalisering in de foodsector? In dit whitepaper gaan we hier dieper op in.
 

Blijf een relevante speler binnen de foodsector

De foodsector is een diverse sector met verschillende belangen en vraagstukken. In de gehele keten zien we uitdagingen rondom een korte time-to-market, etikettering, duurzaamheid, en steeds veranderende trends. Door jouw e-commerce platform slim in te richten, gebruik te maken van ontwikkelingen zoals verticale marktplaatsen en flexibel te blijven, blijf je een relevante speler in deze sector.

Reacties

Login of registreer om te reageren