Het mantra van hedendaagse organisaties is 'ondernemen met de verandering als constante'. Ondernemingen beseffen daarbij steeds nadrukkelijker dat besluitvormingsprocessen minstens zo veranderlijk zijn omdat bedrijfsregels door interne en externe factoren constant mee moeten veranderen.
Maatwerk om specifieke en onderscheidende processen te automatiseren voldoet dan vaak niet meer. Door de dynamiek moet het maatwerk te vaak aangepast worden en dat is kostbaar. Naast dat het ook een lange doorlooptijd kent en een aanzienlijke inzet van resources vraagt om het te implementeren.
Maatwerk kan in eerste instantie lekker aanvoelen maar gaandeweg kan het zich tegen het bedrijf keren. De organisatie staat op technologisch gebied stil met een oude versie van de software en durft gezien de hoge impact niet snel een update uit te voeren. De kans is zelfs groot dat een goede software oplossing door gebruikers ervaren wordt als 'niet meer van deze tijd'. Terwijl de functionele dekking en werking prima voldoet.
Deze ontwikkelingen zijn de reden dat bijvoorbeeld BPM- en BRM-systemen steeds sterker opkomen. Business Proces Management en vooral Business Rules Management kan de wendbaarheid van organisaties vergroten doordat de oplossing het mogelijk maakt de bedrijfsregels los te koppelen van de onderliggende software systemen zoals ERP. Daarmee kan ERP zoveel mogelijk standaard en up-to-date blijven en 'maatwerk' processen afgevangen worden door een BRM-systeem.
Maar wat is nu het verschil tussen BPM en BRM? Het bijgesloten whitepaper -ofschoon de beelden van mindere kwaliteit zijn- behandelt het snijvlak van business rules management en business process beheer: wat ze zijn, hoe werken ze op elkaar in, en waarom is dit belangrijk voor de flexibiliteit en compliance van bedrijfsprocessen?
Heb je interesse in de toepassing van deze technologie neem dan ook eens een kijkje op het Business Rules Platform Nederland (BRPN).
Het BRPN is een vereniging en heeft als doel de bekendheid met business rules in de Nederlandse markt te bevorderen, door objectieve uitwisseling van kennis en ervaring tussen gebruikers, leveranciers en wetenschap te bewerkstelligen.