Klanten, de een is nog wispelturiger dan de ander. Toch hebben ze een ding gemeen: waardering voor een geweldige customer experience. Dat blijkt uit ons onafhankelijke onderzoek ‘De klant van de toekomst’.2 Klanten waarderen bovendien relevante content die inspireert, verrijkt, actueel en betrouwbaar is en in de juiste context staat. Daarnaast verwachten online shoppers ook nog dat content consistent en geoptimaliseerd is voor alle devices.
Klanten verwachten een fantastische beleving: mobiel, online en in de winkel. En wel vanaf het begin van de customer journey, tot het moment dat ze hun bestelling hebben ontvangen. Hoe maak je deze hooggespannen verwachtingen waar?
Uiteraard helpt een slimme en snelle website met een goede user experience (UX). Maar ook dan geldt: zonder data kun je geen relevante informatie tonen. Regelmatig zien we ecommerce sites waarvan de templates, apps en POS (point of sale)-systemen zijn ontwikkeld door trendy ontwerpbureaus zonder aandacht voor de beschikbare data en het formaat daarvan. Verkoopkanalen die er mooi en gelikt uitzien maar weinig converteren. Het tegen- overgestelde zien we ook: volgepropte schermen met data die shoppers eerder afschrikken dan aantrekken. De truc is om de juiste balans te vinden tussen data en design - hoe inspireer en converteer je met jouw productdata klanten op elk device? Hoe creëer je de beste customer experience (CX) met productdata? Stel dat je op deze vragen de antwoorden hebt; hoe ga je dit dan allemaal beheren?
Volgens Forrester streeft elke onderneming naar de beste customer experience. 86% van de beslissers op technologisch en businessvlak geeft de hoogste prioriteit aan verbetering van de klantbeleving.3 Toch vinden organisaties het lastig om daarvoor het juiste ecosysteem aan te spreken. Gek genoeg wordt in deze discussie een Product Information Management (PIM) niet meegenomen.
PIM-systemen zijn verder geëvolueerd dan alleen een database voor het vastleggen van productattributen. Je kan er je omzet mee verhogen!