In juni 2017 publiceerde ABN-AMRO in samenwerking met MVO Nederland een trendrapport over de circulaire handelsketen.
Mogelijk liepen de schrijvers van het rapport toen, zoals veel trend- en marktrapport, vooruit op de troepen en waren de geesten er nog niet helemaal rijp voor. Nu onderwerpen als klimaatbewustzijn, ecologische footprint en energietransitie hoger op de politieke agenda staan, zien we dat dit ook steeds meer uitstraalt naar bedrijven en organisaties. Ze worden zichtbaarder afgerekend op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en concrete beleid om werkelijk iets bij te dragen i.p.v. te doen aan 'greenwashing'; doen alsof.
Bedrijven worden kritisch gevolgd door belangenorganisaties en consumenten en aan hun verantwoordelijkheid en rol gehouden. Soms met zachte druk (advertenties van bijvoorbeeld Stichting wakker Dier en Greenpeace), soms zelfs m.b.v. van een gerechtelijke uitspraak om zo gedwongen te worden tot grotere stappen.
De groothandel als belangrijke speler in de leveringsketen heeft hier ook in mindere of meerdere mate mee te maken, en als je deze bedreiging omdraait naar een kans, dan zijn er voor groothandels natuurlijk volop mogelijkheden om zich op dit terrein juist te onderscheiden.
Ze kunnen als belangrijke schakel in de handelsketen een vooraanstaande rol spelen in het selecteren en leveren van artikelen die beter kunnen worden gerecycled/hergebruikt en mede toegevoegde waarde leveren in het retour(circulaire)proces als de levensduur van een product is verstreken.
Vandaar dat we dit rapport wederom uit de kast halen en hier op ExpertPlace plaatsen.
Download het onderstaande trendrapport en beoordeel zelf of je als groothandel niet al stappen kunt zetten. Vroeg of iets later gaan grote afnemers, consumenten en de politiek met nieuwe wetgeving hier om vragen. Dus wie neemt als eerste de stap om de ketenregisseur in de circulaire economie te worden?