Het is goed om als webshop naar de door jou genomen digitale veiligheidsmaatregelen te kijken. Hierbij moet je natuurlijk ook je beleid rondom gegevensbescherming meenemen. Dit is een terugkerend maar belangrijk thema in de e-commerce. De wet- en regelgeving verandert regelmatig, klanten verwachten meer en de financiële impact van datalekken wordt steeds groter. In deze blog kijken we naar de redenen waarom het belangrijk is om de digitale veiligheid te vergroten.
Voldoen aan wet- en regelgeving
De eerste reden om te zorgen voor goede veiligheidsmaatregelen en je gegevensbescherming op orde te hebben is simpel. Je moet als webshop nu eenmaal aan wet- en regelgeving voldoen. Het gaat dan om zowel bestaande regels zoals de Digital Markets Act (DMA), als nieuwe regels zoals de Europese AI-richtlijnen, waarin staat hoe jij AI kunt gebruiken, ook in je webshop. Een duidelijke reden om met digitale veiligheid aan de slag te gaan: de wetgever verlangt dit. Als ondernemer kan het vervolgens lastig zijn om te weten waar te beginnen. Het kan voor jou als ondernemer veel tijd kosten om juridische ontwikkelingen te volgen, en toch moet je aan alle regels voldoen. Besteed daarom regelmatig, bijvoorbeeld elk kwartaal, aandacht aan jouw veiligheidsbeleid. Het is verstandig om ook bij de bouw van jouw platform hier proactief mee aan de slag te gaan. Neem bij het ontwikkelen van jouw webshop belangrijke (schaalbare) wensen mee en denk hierbij na over wensen rondom principes zoals privacy by design. In deze blog zijn we ingegaan op hoe je in tien stappen AVG-proof bent en leggen we verschillende principes rondom privacy uit, zoals privacy by design.
Het minimaliseren van veiligheidsrisico’s
Digitale veiligheid is om verschillende redenen belangrijk, hierin is de continuïteit van jouw webshop een belangrijk onderdeel. Veiligheidsincidenten kunnen leiden tot aanzienlijke verstoringen in de bedrijfsvoering, zoals downtime van jouw webshop, verlies of het uitlekken van klantgegevens en reputatieschade. Een robuust veiligheidsbeleid helpt deze risico's te minimaliseren. Dat het verstandig is om deze risico’s te minimaliseren blijkt uit onderzoek naar de financiële schade die veroorzaakt wordt door een datalekken. IBM becijferde dat in 2023 een datalek (wereldwijd) gemiddeld genomen 4,45 miljoen dollar kostte voor een bedrijf. Dit was een toename van ongeveer 15% ten opzichte van 2020 en toont dat de risico’s en kosten dus flink gestegen zijn de afgelopen jaren.
Het belang van privacy voor klanten
We beschreven hierboven dat een verstoring in je bedrijfsvoering kan optreden, door bijvoorbeeld cyberaanvallen. Dit is niet de enige reden waarom klanten waarde hechten aan goede veiligheidsmaatregelen en gegevensbescherming. Uit onderzoek van ShoppingTomorrow en Thuiswinkel.org blijkt dat veel klanten privacy een steeds belangrijker onderwerp vinden. Klanten verlangen dat webshops hiermee aan de slag gaan.
In de e-commerce werkt men met veel persoonsgegevens, van adressen en leeftijden tot bankgegevens. Het publiek is zich steeds bewuster van de risico's die kleven aan het uitlekken van deze gegevens. Het kan dan lastig zijn om een goede balans te vinden tussen het verzamelen van data voor een gepersonaliseerde ervaring en privacy.
De voordelen van een goed veiligheidsbeleid
Gelukkig is er ook een positieve kant aan dit verhaal: een goed veiligheidsbeleid en een stevig beleid op het gebied van gegevensbescherming bieden ook een concurrentievoordeel. Wij zetten drie voorbeelden op een rij die jouw webshop helpen bij het versterken van de digitale reputatie:
- Zeg niet alleen wat je doet, laat het ook zien: Een schitterende opsomming over het belang van privacy op jouw webshop is niet meer voldoende, consumenten willen dit ook echt terugzien. Leg uit wat je doet en waarom je het doet. Maak je gebruik van privacy by design, zet je in op dataminimalisatie of heb je regelmatig externe privacy audits? Vertel dit en laat het je klanten zien!
- Wat als er toch een datalek plaatsvindt: Communiceer hier open en eerlijk over en doe meteen een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Klanten waarderen openheid van zaken. Dit laat zien dat je jouw klanten serieus neemt.
- Speel mee met de grote jongens: Grote klanten hebben vaak striktere eisen aan gegevensbescherming en veiligheidsmaatregelen. Door een stevig beleid hier op te voeren laat jouw webshop zien dat je klaar bent voor de volgende stap: proactief en klaar om met de grote jongens mee te spelen.
Start met jouw digitale veiligheid
Iedereen zal het belang van digitale veiligheid beamen, maar er is ook een praktische uitdaging: hoe regel je dit allemaal? Want jij hebt als ondernemer niet de tijd om alle regels uit te spitten en kan soms hulp gebruiken bij de technische know how om dit goed aan te pakken. Om je hierin te ontzorgen kun je terecht bij partijen gespecialiseerd in het ontwikkelen van webshops of het beheren hiervan. Zo zorg je dat jouw webshop voldoet aan wet- en regelgeving, de digitale veiligheid tot in de puntjes verzorgd is, en dat er op een verantwoorde manier met klantgegevens wordt omgegaan. Zo hoef jij je geen zorgen te maken.