SaaS (Software as a Service) is here to stay. In de snel veranderende wereld van B2B e-commerce kiezen steeds meer bedrijven voor een SaaS-oplossing. In tegenstelling tot traditionele on-premise oplossingen die je lokaal op je eigen locatie installeert en beheert, is SaaS een model waarbij software centraal gehost wordt. In de praktijk betekent dit dat je een abonnement neemt op je e-commerce platform en dat je dit in de cloud gebruikt. Wat zijn hier de voordelen van voor jouw bedrijf?
Grote kans dat ook jouw e-commerce bedrijf gebruik maakt van SaaS-diensten. Waar je zakelijke software vroeger nog op iedere computer moest installeren met een CD-ROM en op elk afzonderlijk apparaat moest updaten, doe je dit nu eenvoudig vanuit de cloud. Inmiddels is een SaaS-oplossing binnen veel industrieën dan ook de standaard. Dat komt door de voordelen die een SaaS-oplossing biedt. Hieronder staan 7 voordelen op een rij.
7 voordelen van een SaaS-oplossing
1. Altijd en overal beschikbaar
Het enige wat je nodig hebt om toegang te krijgen tot je SaaS-oplossing is een internetverbinding. Hierdoor biedt een e-commerce platform in de cloud veel flexibiliteit voor waar en wanneer je wilt werken. Dit is een groot voordeel voor moderne teams die hybride werken. Volgens onderzoek van McKinsey resulteert een aanpak van hybride sales in tot wel 50% meer omzet. Des te meer reden dus om dit te faciliteren met cloud based software voor jouw medewerkers, zodat zij jouw klanten sneller en flexibeler van dienst kunnen zijn.
2. Snelle implementatie
Doordat een SaaS-oplossing online beschikbaar is, kan de software snel worden uitgerold en geïmplementeerd. Je hoeft na de installatie alleen nog maar configuraties te doen op basis van jouw bedrijfsbehoeften, bijvoorbeeld een omnichannel strategie of multishop beheer. Dit bespaart jou en je IT-afdeling ontzettend veel tijd, want je hoeft niet op elk apparaat lokaal de instellingen aan te passen.
3. Integratie en compatibiliteit
De meeste SaaS-platforms bieden uitgebreide integratie-opties. Je koppelt jouw SaaS-oplossing dan ook eenvoudig met andere bedrijfsapplicaties, zoals ERP, CRM en meer. Een goede integratie van je e-commerce platform en andere systemen is cruciaal voor gestroomlijnde bedrijfsprocessen en voor het verminderen van datasilo’s. Zo verhoogt een SaaS-oplossing de efficiëntie en nauwkeurigheid van jouw bedrijfsvoering, wat uiteindelijk ook leidt tot een vlottere customer journey.
4. Altijd up-to-date
Met een SaaS-oplossing hoef jij je geen zorgen te maken over het beheer van kostbare en tijdrovende updates. Jouw e-commerce platform in de cloud updatet namelijk automatisch, zodat jij altijd de meest actuele, complete en veilige versie gebruikt.
Omdat je, in tegenstelling tot traditionele software, geen specifieke versie koopt, krijg je bovendien minder vaak te maken met end-of-life. En mocht de aanbieder van jouw SaaS-oplossing toch de dienst beëindigen, dan geeft deze dat meestal op tijd aan zodat jij genoeg tijd hebt om je hierop voor te bereiden.
5. Kostenbesparing
Als je een SaaS-oplossing gebruikt als e-commerce platform bespaar je kosten. Omdat je de software in de cloud gebruikt, hoef je niet te investeren in speciale hardware of infrastructuur. Hierdoor liggen de startkosten voor een SaaS-oplossing vaak lager. Daarnaast betaal je een constant maandelijks bedrag, waardoor je niet voor onverwachte kosten voor onderhoud of upgrades komt te staan. Dit bespaart geld en menskracht. Dit maakt budgetteren makkelijker en vermindert jouw Total Cost of Ownership.
6. Schaalbaarheid zonder gedoe
Een SaaS-oplossing groeit met je bedrijf mee. Je kunt gemakkelijk functies toevoegen, verwijderen of wijzigen zonder fysieke hardware te moeten upgraden of vervangen. Ook pas je eenvoudig de capaciteit aan naar de behoeften, vraag of grootte van je organisatie. Hierdoor biedt een SaaS-oplossing flexibiliteit en schaalbaarheid voor ieder bedrijf.
7. Digitale veiligheid
SaaS-aanbieders investeren flink in beveiligingsmaatregelen en kunnen vaak sneller reageren op bedreigingen dan de bedrijven die de producten afnemen. Daarnaast updaten leveranciers hun software vaak direct aan de hand van bijvoorbeeld nieuwe richtlijnen en regelgeving. Met een SaaS-oplossing verminder je ook op dit gebied dus de druk op je eigen IT-afdeling. Ook verhoogt dit het vertrouwen van je medewerkers en je klanten in de digitale veiligheid van hun gegevens.
Nadelen van een SaaS-oplossing
Hoewel een SaaS-oplossing veel voordelen heeft ten opzichte van traditionele software, zijn er natuurlijk ook enkele nadelen om rekening mee te houden. Een van de grootste uitdagingen is dat je voor het gebruik van een SaaS-oplossing afhankelijk bent van een internetverbinding. Daarnaast sla je gevoelige informatie op op externe servers die de SaaS-provider beheert. Hoewel die, zoals hierboven gezegd, vaak strenge beveiligingsmaatregelen hanteren, blijft dit voor veel organisaties toch een zorgpunt. Ook is een SaaS-oplossing weliswaar schaalbaar, maar vaak wel gestandaardiseerd. Hierdoor kunnen de aanpassingsmogelijkheden beperkt zijn en voldoen ze mogelijk niet aan alle behoeften van jouw organisatie.
Het is belangrijk om deze nadelen in overweging te nemen wanneer je overweegt om over te stappen naar een SaaS-oplossing.
En in de toekomst?
Binnen veel sectoren is een SaaS-oplossing inmiddels de standaard, en het ziet er niet naar uit dat dit de komende tijd zal veranderen. In tegendeel: SaaS blijft zich naar verwachting volop ontwikkelen in de toekomst. De combinatie met AI kan bijvoorbeeld interessante nieuwe mogelijkheden bieden, zoals het extra snel beantwoorden van gebruikersvragen. Ook kan AI helpen om data uit jouw SaaS-oplossing te verzamelen en te interpreteren. Naar verwachting zullen er in de toekomst dan ook steeds meer samenwerkingen worden gezocht tussen SaaS en AI.
Een SaaS-oplossing als basis voor B2B e-commerce
Een SaaS-oplossing als e-commerce platform is niet alleen kostenefficiënt en eenvoudig te implementeren, maar biedt ook de flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging die essentieel zijn voor moderne B2B-bedrijven. Dankzij de mogelijkheid om een SaaS-oplossing makkelijk aan te passen aan de behoeften van jouw organisatie, is het een solide basis voor groei, prestaties en efficiëntie in een concurrerende markt. Dit zal voorlopig ook niet veranderen!
Ben je benieuwd wat een SaaS-oplossing voor jouw B2B e-commerce bedrijf kan betekenen? Vraag dan een vrijblijvende live demo aan van CloudSuite en ontdek de oneindige mogelijkheden van het platform.