Overslaan en naar de inhoud gaan

In de afgelopen jaren is datagedreven werken belangrijker geworden dan ooit. Voor e-commerce organisaties is het vermogen om data te verzamelen, analyseren en interpreteren cruciaal om marketinginspanningen te optimaliseren en meer omzet te genereren. Business Intelligence (BI) speelt hierin een sleutelrol. In deze blog gaan we dieper in op het belang van gegevensanalyse in B2B e-commerce, de voordelen ervan en specifieke tools die jouw organisatie kan gebruiken om data optimaal te benutten.

Wat is Business Intelligence?

Voordat we ingaan op het belang van Business Intelligence voor jouw e-commerce organisatie, moeten we vaststellen wat het inhoudt. Met Business Intelligence bedoelen we technologieën en toepassingen voor het verzamelen, integreren, analyseren en presenteren van bedrijfsinformatie. BI is van essentieel belang in B2B e-commerce. Het analyseren en implementeren van datagedreven oplossingen helpt bij het begrijpen van klanten en het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Uiteindelijk draagt het bij aan het stimuleren van groei en het behouden van jouw concurrentievoordeel.

 

Voordelen van Business Intelligence

Door slim gebruik te maken van BI verbeter je jouw concurrentiepositie en verhoog je datagedreven de verkoop. BI biedt voordelen voor meerdere facetten van je bedrijfsvoering. We zetten hier de vier belangrijkste voor je op een rij:
 

Inzicht in klantgedrag

Op welke producten en diensten zoekt jouw klant? Of waar klikken jouw klanten op? Door het analyseren van deze gegevens, identificeer je trends en patronen. Met deze informatie speelt jouw bedrijf beter in op de specifieke wensen van jouw klant, waar jij de oplossing voor hebt: denk hierbij aan gepersonaliseerde diensten en aanbiedingen.
 

Betere besluitvorming

Iedereen neemt het liefst goed doordachte beslissingen. Met de inzet van BI verzamel je informatie en identificeer je knelpunten op een overzichtelijke manier, waardoor je datagedreven beslissingen kunt nemen. Denk hierbij aan dashboards en rapporten, die inzicht geven in hoeveel klanten je site bezoeken of je kostenbeheer tonen. Zet data in om risico’s te identificeren. Dit maakt het mogelijk om je bedrijfsvoering te optimaliseren.
 

Voorspellingen doen o.b.v data

Zolang er geen glazen bol is die alle trends voor je voorspelt, is datagedreven werken de way to go. Met BI-tools combineer je onder andere historische data, real-time dataverkeer en markt- en brancheanalyses, waardoor je inspeelt op de wensen van de toekomst. Deze prognoses pas je vervolgens weer toe op je voorraden, zodat jouw bedrijf altijd de juiste producten klaar heeft staan.
 

Marketinginspanningen optimaliseren

Door op een slimme manier met data om te gaan, vergroot je het bereik onder de juiste doelgroep. Door data-analyse wordt het inzichtelijk wie de doelgroep is, waar ze zich bevinden en waar ze naar op zoek zijn. Met deze informatie breng je meer focus aan in je marketinginspanningen en optimaliseer je jouw marketing.

 

Welke BI-tools kun je gebruiken voor B2B e-commerce?

De voordelen van BI zullen duidelijk zijn, maar welke tools kun je hiervoor het beste gebruiken? Er zijn verschillende BI-tools op de markt, ieder met hun eigen kracht. Een aantal veel gebruikte tools zijn:

 

  • Power BI van Microsoft: Power BI werkt naadloos met andere Microsoft-tools zoals Microsoft® Excel en Microsoft® Azure, waardoor je alles op een plek hebt. Power BI wordt veel gebruikt door overheidsorganisaties, maar ook door bedrijven zoals Walmart, Rabobank en Bayer. Door de integratie met andere programma’s van Microsoft is Power BI ook een uitkomst voor MKB'ers.
  • Tableau: Tableau staat bekend om de geavanceerde en flexibele datavisualisatie. Daarnaast wordt Tableau ook geroemd om de schaalbaarheid van het systeem, zodat het mee kan groeien met de wensen van jouw bedrijf. Tableau wordt veel gebruikt door bedrijven in de zakelijke dienstverlening, maar ook door bedrijven zoals Bol.com, Pfizer, en het WWF. 
  • Qlik Sense: door de intuïtieve interface is deze BI-tool geschikt voor alle gebruikers, ook al hebben ze geen technische achtergrond. Qlik Sense biedt veel vrijheid bij het vormgeven van data. Qlik Sense wordt veel gebruikt om gegevens te analyseren met betrekking tot voorraadbeheer, de NGO Direct Relief maakt hier bijvoorbeeld gebruik van. Maar ook bedrijven als Samsung en PayPal maken gebruik van Qlik Sense.

 

Welke kansen biedt Artificial Intelligence?

Datagedreven werken is onmisbaar voor e-commerce organisaties. De opkomst van Artificial Intelligence (AI) biedt hierbij nog extra kansen. De potentie van het gebruik van AI voor jouw e-commerce organisatie hebben we in deze blog uiteengezet. Je kunt AI inzetten om nog meer inzicht te krijgen in jouw data. Denk hierbij aan geavanceerde data-analyse om voorraadniveaus te optimaliseren. De rol die AI speelt bij Business Intelligence zal de komende jaren alleen maar groeien. Het is zelfs mogelijk dat AI de rol van BI-tools in de toekomst overneemt. Hoe AI zich precies ontwikkelt is nog de vraag, maar dat het een ontwikkeling is om te volgen staat vast.

 

Voorlopen of achterblijven?

Business Intelligence is tegenwoordig essentieel om effectief te reageren op markttrends en klantvoorkeuren in kaart te brengen. Door de juiste BI-tools te gebruiken, verschaf je jezelf aan een schat van informatie die je omzet in waardevolle inzichten. Zo kun je datagedreven beslissingen nemen en je marketingstrategieën verfijnen. Je verbetert je huidige prestaties en bent beter voorbereid op toekomstige uitdagingen en kansen. In de competitieve markt van B2B e-commerce maakt het juiste gebruik van BI het verschil tussen voorlopen en achterblijven.

Reacties

Login of registreer om te reageren