Groothandel heeft goud voor het grijpen door te investeren in digitalisering voor internationale groei.
Ketenregie + big data = internationaal succes
Conclusie en samenvatting
1. 3,5% volumegroei
De economie staat er goed voor, dus de groothandel gaat enkele goede jaren tegemoet. Met een verwachte volume-groei van 3,5% dit en volgend jaar doet de groothandel het beter dan gemiddeld. De basis is momenteel stevig, import en export groeien door, maar ook de binnenlandse econo-mie staat er goed voor: de consumentensectoren doen het goed, sectoren als bouw en logistiek ook.
2. Streven naar ketenregie
Groothandels zullen nú moeten investeren, innoveren en internationaliseren om onderscheidend te blijven in de ke-ten. De rol van internationale ketenregisseur ligt voor het grijpen, maar er zijn kapers op de kust. Andere partijen in de productiekolom zoals de producen-ten, de vervoerders en de retail kunnen rechtstreeks leve-ren aan de eindklant, dankzij webshops en digitale B2B platforms zoals Amazon en Alibaba. De groothandel heeft echter iets wat andere sectoren niet hebben: handelsgeest en netwerken.
3. De digitale groothandel
Voorop lopen op het gebied van digitalisering is een voor-waarde voor succesvol internationaal zakendoen in de toe-komst. Als de groothandel erin slaagt daarbovenop toege-voegde waarde te leveren dan is er een enorme (digitale) wereld te winnen voor de groothandel. Extra waardecreatie is mogelijk in de vorm van een flexibel businessmodel, transparantie, een uitgebreid productpakket en het snel kunnen leveren via meerdere distributiekanalen.
4. De wereld als markt
Er is te weinig focus op exportgroei buiten West-Europa. De agrosector laat zien dat een mondiale afzetmarkt haalbaar is, maar dat dit veel geduld en persoonlijke inzet vergt, ook in het digitale tijdperk. De menselijke component zal bij de handel echter nooit verdwijnen. Het bereiken van nieuwe exportmarkten gaat niet vanzelf, maar vergt een enorme tijdsinspanning in de vorm van netwerken opbouwen en onderhouden, beursbe-zoek e.d., ook in het digitale tijdperk. De grote agro groot-handels die hun Nederlandse bloemen, uien, aardappelen enzovoorts verkopen aan tientallen afzetlanden hebben hier ook tientallen jaren over moeten doen.