Innovatie voor een succesvolle toekomst voor de groothandel. Investeringen in ICT en mensen nodig voor nieuwe groei.
De groothandel wordt weleens de onzichtbare parel van het Nederlandse bedrijfsleven genoemd. De sector kent een grote verscheidenheid aan bedrijven met een grote verscheidenheid aan producten die vrijwel in alle facetten van de economie terug te vinden zijn. Groothandels vertegenwoordigen daarmee een substantiële rol in het Nederlandse bedrijfsleven.
Wat de bedrijven verbindt is de handelsgeest, waarmee de Nederlandse groothandel succesvol is geworden en ook steeds internationaler opereert. De groothandel staat ook bekend als innovatieve sector. Nieuwe ontwikkelingen worden vaak snel opgepakt, maar de afgelopen jaren zat het economisch niet mee. Mede daardoor is de aandacht voor vernieuwing van bedrijfsactiviteiten en het implementeren van innovaties minder geworden, terwijl het creëren van toegevoegde waarde hier juist wel om vraagt. De wereld verandert snel, maar tegelijkertijd dienen zich met de toenemende ICT-mogelijkheden ook nieuwe kansen aan.
Dit rapport wil een inspiratiebron zijn om innovatie in de groothandel een impuls te geven. Voor de analyse heeft ING gekeken naar de verschillende activiteiten van de groothandel. In dat kader heeft ING Economisch Bureau samen met ING Sectormanagement onderzoek gedaan naar actuele nationale en internationale ontwikkelingen in de sector. Ook hebben wij een aantal interviews afgenomen met groothandels die actief en ambitieus zijn op het gebied van innovatie. Wij danken iedereen die aan de totstandkoming van het rapport heeft meegewerkt en wensen u veel succes met het vormgeven van innovatie in uw eigen bedrijf of omgeving.