Overslaan en naar de inhoud gaan

Stephen Spielberg's A.I. Artificial Intelligence verscheen rond de eeuwwisseling in de bioscopen. Sindsdien werd het tijdperk van AI wel telkens weer voorspeld, maar van een echte doorbraak kwam het niet. De computational power om zelfs maar een klein deel van Spielberg’s fantasie waar te maken ontbrak in 2001.

Dat is niet langer het geval. Computers hebben die raw power nu wel en AI staat klaar om ook binnen e-commerce een ware revolutie teweeg te brengen.

Toch hebben die 20 jaar van afwachten en valse starten hun tol geëist. Dit blijkt uit het volgende: 85% van de bedrijven weten dat je met AI de loef afsteekt op je concurrentie, maar slechts 1 op de 20 gebruikt AI “op grote schaal”. Wat het onderzoek precies bedoeld met “extensively” is niet helemaal duidelijk, maar de kloof blijft even groot.

Hoe komt dat? Wij hebben voor deze blog gesproken met Saeed Younesi van Rex, de CloudSuite partner op het gebied van AI. Het is Saeed’s ondervinding dat e-commerce marketeers AI wel spannend vinden, maar nog steeds niet zeker weten wat ze er concreet aan hebben. Jammer, want de expertise van specialisten zoals Saeed betekent dat AI binnen bereik ligt van heel veel e-commerce bedrijven.

Zo zijn er meer misverstanden. We nemen ze één voor één onder de loep.

  • Misverstanden over AI voor e-commerce
  • AI is alleen geschikt voor digitale pioniers

Dat was misschien een jaar of wat geleden het geval, maar nu niet meer. Veel e-commerce platforms werken samen met AI experts zoals rex.ai die de nieuwe technologieën net zo goed onder de knie hebben als eBay en Amazon.

AI is hetzelfde als Machine Learning en Deep Learning

Juist niet: Machine en Deep Learning zijn een onderdeel van AI. Bij Machine Learning verbeteren algoritmes zichzelf zonder enige menselijke tussenkomst. Zo voert je model de taak die jij dat model hebt opgedragen steeds beter uit. Deep Learning is ML voor zeer grote en/of meerdere datasets die je in e-commerce eigenlijk niet tegenkomt. Beide behoren bij AI en dat is de term die we hier gebruiken.

AI neemt het over van de mens

Gelukkig wel! Je hoeft maar een blik op een Excel spreadsheet te werpen om aan te voelen dat wij stervelingen slecht omgaan met grote hoeveelheden data. Voor computers is dat een koud kunstje en ze doen het zonder cafeïne!

Toepassingen AI voor e-commerce

AI geeft je de superpower om data diep te doorgronden. De informatie die je hebt ─ en de realtime data je op je e-commerce platform verzamelt ─ worden met AI steeds waardevoller. Waar die waarde ligt en wat je ermee doet hangt af van jou. Mensen zijn creatief en kunnen goed outside the box denken ─ binnen die box is kun je heel veel overlaten aan AI.

Heel veel, maar nog niet alles. AI is een proces, net zoals de ontwikkeling van self-driving cars. Volledig autonome auto's bestaan nog niet, maar veel auto's zijn nu al standaard uitgerust met een zelfparkeersysteem. Zo ook in e-commerce, waar AI stukje bij beetje steeds meer zal gaan doen.

We bekijken in deze blog wat nu al mogelijk is en voor e-commerce betekent dat in de eerste plaats personalisatie.

Personalisatie

De Heilige Graal van e-commerce marketing. Mensen (en klanten) vinden het fijn persoonlijk behandelt te worden en zien graag productaanbevelingen die echt “kloppen”. Zonder AI gaat dat heel moeizaam en helemaal niet realtime.

Productaanbevelingen die er naast schieten zijn fataal om twee redenen:

  • Ze ergeren de klant
  • Je mist bovendien de kans dat de klant hapt op die op-maat-gemaakte aanbeveling

Personalisatie is dus de sleutel tot conversie. Zo gaat AI te werk. Stel twee klanten gaan naar de website van een sportwinkel: de één kijkt naar voetbalshirts, de ander naar tennisrackets. Nu klikken ze allebei op “schoenen”. Wat gebeurt er? Bezoeker A krijgt meteen een landingspagina met voetbalschoenen te zien, terwijl bezoeker B het assortiment tennisschoenen voorgeschoteld krijgt.

Dus je personaliseert echt: één op één en je doet dit onmiddellijk, dat wil zeggen binnen 35 milliseconden. Zo heb je de klant meteen te pakken en kopen ze die schoenen bij jou en niet bij de concurrentie. Kapers op de kust genoeg! Zonder AI sla je de plank vaak mis en moet je afwachten of de klant nog terugkomt.

Realtime personalisatie is de belangrijkste reden waarom AI een kick geeft aan je conversie (soms wel 45%) en dat de gemiddelde omzet per visit sterk stijgt (dat loopt op tot 80%).

Email campagnes

Iedereen heeft een hekel aan marketingmails die nergens op slaan. Met AI verstuur je gepersonaliseerde en relevante e-mails op het meest optimale moment en zelfs met een subject field dat is afgestemd op de individuele klant. De kans dat hij of zij die mail dan ook opent en leest is daardoor veel groter.

Vroeger waren e-mailcampagnes een bot wapen, waarbij duizenden klanten tegelijkertijd met dezelfde boodschap werden bekogeld. Hoeft niet meer. AI kan klanten persoonlijk aanspreken, zonder dat marketing zich daarmee bezighoudt. Dus bespaar je een hoop tijd met het (automatisch) versturen van veel relevantere boodschappen!

Een heel andere search ervaring

AI verzamelt transactionele en gedragsinzichten van alle verkoopkanalen en creëert daarmee hyper-gepersonaliseerde zoekresultaten. Hoe sneller een klant het product vindt dat hij zoekt, hoe groter de kans dat hij het ook daadwerkelijk koopt. En als het product dat je zoekt niet op voorraad is? Dan komt AI op de proppen met een relevant alternatief.

Begin dus nu

Als je beter wilt personaliseren in je customer experience en e-mailcampagnes is AI de oplossing. Je marketing krijgt zevenmijlslaarzen: alles gaat je beter en sneller af. Een no-brainer dus.

Net zoals self-driving cars er vroeg of laat aankomen, zullen e-commerce business en marketing steeds meer worden aangestuurd door AI.

Reacties

Login of registreer om te reageren