Google Tag Manager (GTM) is een gratis tool van Google waarmee je gemakkelijk en snel tags in de broncode van je site kan toevoegen, zonder dat er directe toegang tot deze code benodigd is. Nadat je de GTM-tag eenmalig hebt toegevoegd aan de <head> van je website, kun je vanuit het dashboard van Google Tag Manager eenvoudig tags toevoegen aan je site, zonder de tussenkomst van een web-beheerder of developer.
Wat is een tag?
Met een tag voeg je een stukje code toe aan je shop en geef je aan dat daar iets mee moet gebeuren. Om een tag werkend te krijgen moet een trigger ingesteld worden. Deze geeft aan wanneer het stukje code (de tag) geactiveerd moet worden. Doordat je via GTM zelf tags kunt toevoegen, hoef je niet meer allerlei verschillende codes toe te (laten) voegen op je website en heb je al je tags in één overzicht.
Nadat de GTM-tag is toegevoegd in de paginabron en je tags en triggers hebt ingericht, kun je in het Google Tag Manager dashboard verschillende inzichten krijgen in belangrijke data van je site. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om conversies te meten, een koppeling naar je social media kanalen te maken, zoekopdrachten analyseren en het aantal klikken bij te houden.
De voordelen van Google Tag Manager
Waarom kan Google Tag Manager voor jou interessant zijn? Hierbij een aantal voordelen die de tool je te bieden heeft:
- De tool is kosteloos en zeer gebruiksvriendelijk.
- Je kunt eenvoudig marketingtags toevoegen op alle of specifieke pagina’s.
- Er is geen hulp meer nodig van een webbeheerder of developer: je bespaart dus tijd én geld.
- Fouten worden minder snel gemaakt doordat de broncode niet steeds aangepast hoeft te worden.
- Webpagina’s laden sneller doordat ze niet meer allerlei losse tags (stukjes code) bevatten.
- De tool integreert naadloos met andere tools, zoals Google Analytics.
- GTM werkt vanuit een overzichtelijk dashboard.
Naast voordelen zijn er ook enkele nadelen
Naast deze voordelen, zijn er ook een aantal aandachtspunten waar je als gebruiker rekening mee moet houden:
- Google Tag Manager is een gratis tool en daarom is er geen officiële ondersteuning voor. Wanneer je een complexere situatie hebt, zul je dit dus zelf moeten oplossen en uitzoeken. Wel is er een grote online community van actieve GTM-gebruikers waar je veel informatie kan vinden.
- Belangrijk om alles wat je naar Google Tag Manager verplaatst te verwijderen uit je broncode. Zo voorkom je dat bepaalde data dubbel gemeten wordt.
- Een fout bij het inrichten van GTM schadelijke gevolgen hebben voor al je tags: wees dus alert bij het toevoegen of aanpassen van je tags.
Hoe het werkt?
Wil jij leren hoe je de GTM succesvol toepast? Lees dan de volledige blog op onze website.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van Google Tag Manager en welke voordelen dit voor jouw organisatie kan betekenen. Neem dan contact met ons op. Ook voor vragen of ondersteuning kan je contact met ons opnemen!