Overslaan en naar de inhoud gaan
Verkoop is traditioneel groothandelsorganisaties “in the lead” als het gaat om commercie. Marketing is het ondergeschoven kindje. Met de digitalisering van het handelslandschap en de veranderende koopreis, wordt marketing echter steeds belangrijker. Een professionele marketing aanpak, vraagt om strategische budget bepaling. Door een gemis aan ervaring blijkt dat een flinke uitdaging.

“De helft van je marketing budget is weggegooid geld; je weet alleen niet welke helft”

Een belangrijke oorzaak is dat het vaak onduidelijk is wat marketing oplevert. Als je niet weet wat je opbrengst is, is het bepalen van je kosten onmogelijk. Gevolg is dat veel groothandels maar wat doen, zonder dat ze zeker zijn van hun zaak. Ze zien marketing als kostenpost en niet als investering. 

Van plan naar budget

Het opzetten van een marketingplan is een belangrijke stap in de goede richting als je groeiambities hebt. 73% van de MKB bedrijven heeft geen plan en zet marketing ad hoc in. Zonde! Dan is marketing sowieso weggegooid geld. Als je eenmaal de stap hebt gezet om aan de slag te gaan met je marketingplan, dan mag een marketing budget niet ontbreken in je plan. 

Budget bepalen is complex

Het begroten van je marketing budget is vaak koffiedik kijken. De kosten gaan voor de baten en er zijn weinig zekerheden waar je mee kunt werken. Maar welke vorm van marketing je ook wilt inzetten, je zet het in met een doel voor ogen. En als je weet wat het moet opleveren, kun je ook bepalen wat het mag kosten. 

Whitepaper: Grip op je Marketing

Wil je structureel groeien, dan moet je ook structureel budgetteren. Wil je meer weten over hoe jij je marketing budget kunt bepalen? In de whitepaper “GRIP OP JE MARKETING – Van kostenpost naar investering” ontdek je een slimme methode om je budget te bepalen op basis van feiten en jouw ambities.

Download hier de gratis whitepaper

Reacties

Login of registreer om te reageren