Overslaan en naar de inhoud gaan

Groothandels en merkfabrikanten hebben bepaalde behoeften die ze graag vertalen naar hun e-commerce omgeving. Maar hoe kies je het juiste e-commerce platform? Je behoeften moeten immers matchen met de functionaliteiten die er beschikbaar zijn. Wanneer kies je voor een e-commerce platform met standaard functies en wanneer voor maatwerk? En is maatwerk echt nodig? In deze blog zetten we de voor- en nadelen van maatwerk en standaardoplossingen op een rij.

De ontwikkeling van een maatwerk e-commerce platform is gericht op het voldoen aan de specifieke vereisten en complexe behoeften van een organisatie. Dit kan voordelen bieden met betrekking tot flexibiliteit en de implementatie van unieke functionaliteiten. Een standaard e-commerce platform biedt daarentegen een algemeen beschikbare oplossing die breed toepasbaar is voor diverse organisaties. Elke standaardoplossing biedt andere functionaliteiten. Het is daarom belangrijk om je te verdiepen in alle beschikbare opties om een goede vergelijking te kunnen maken.

 

Maatwerk: veel flexibiliteit, weinig schaalbaarheid

Veel bedrijven kiezen voor een maatwerk e-commerce platform, omdat het makkelijker af te stemmen is op interne processen en te integreren met eigen systemen. Dit biedt een hoop flexibiliteit. Ook heb je bij maatwerk volledige controle over de functionaliteiten en kan de webshop betere prestaties leveren, bijvoorbeeld met snellere laadtijden. Door voor een oplossing op maat te kiezen hebben bedrijven het idee uniek te zijn en voor te lopen op de concurrentie.

Tegenover deze voordelen staan een aantal kanttekeningen die de keuze voor maatwerk minder aantrekkelijk maken dan het aanvankelijk lijkt.

  • Beperkte schaalbaarheid. Een maatwerk e-commerce platform kent vaak een beperkte schaalbaarheid. Dit komt bijvoorbeeld door de langere ontwikkeltijd, technische beperkingen en complexiteit bij updates. Een maatwerkoplossing is dus in veel gevallen niet erg toekomstbestendig. 
  • Niet standaard nieuwe functionaliteiten. Je bent afhankelijk van de ontwikkelaar om nieuwe functionaliteiten te ontwerpen en te implementeren. Nieuwe functionaliteiten ontwikkelen en integreren ze individueel. Hierdoor speel je minder makkelijk in op trends in de markt en is je platform al snel verouderd.
  • Afhankelijkheid van meerdere partijen. Verschillende onderdelen van je e-commerce platform zijn mogelijk in het beheer van verschillende partijen, zoals de betalingsmogelijkheden of het onderhoud. Dit verhoogt de complexiteit in het beheer en de coördinatie tussen alle partijen.
  • Hoge kosten. Een maatwerk e-commerce platform is kostbaar vanwege de complexiteit van de ontwikkeling, unieke bedrijfsbehoeften en de kosten voor onderhoud en ondersteuning.


Door deze beperkingen vergt een maatwerk e-commerce platform veel tijd, middelen, en technische expertise. 

 

Standaard: automatische doorontwikkeling, minder controle

Met een standaard e-commerce platform profiteer je van bewezen functionaliteiten, waardoor het risico op technische problemen minimaal is. Daarnaast biedt een standaardoplossing nog meer voordelen.

  • Hoge betrouwbaarheid. De functionaliteiten van een standaardoplossing zijn grondig getest en in gebruik bij veel verschillende bedrijven. Dit zorgt voor een betrouwbare werking van het platform.
     
  • Lagere kosten dan bij een maatwerkoplossing. Dit geldt zowel voor de initiële investering als voor de onderhouds- en ondersteuningskosten. Standaardoplossingen hebben al een gestroomlijnd ontwikkelproces doorlopen, waardoor ze sneller en kostenefficiënter te implementeren zijn.
     
  • Automatische doorontwikkelingen, ondersteuning en updates. Door de voortdurende ondersteuning vanuit de ontwikkelaar bespaar je een hoop tijd. Je bent wel afhankelijk van de aanbieder om deze updates door te voeren, en het is niet mogelijk om aanpassingen te doen in de back-end van het platform. Je hebt dus iets minder controle.
     
  • Veel mogelijkheden voor schaalbaarheid. Standaard e-commerce platformen zijn zo ontworpen dat ze meegroeien met jouw organisatie. Het is gemakkelijk om een extra webshop voor een specifieke doelgroep, of een extra merk of taal te openen.
     


Leveranciers van standaard e-commerce platformen stellen vaak waardevolle documentatie beschikbaar, waardoor je makkelijk kennis kunt delen over het platform binnen je organisatie. Ook heb je minder technische kennis nodig om met het platform te werken. Het kan mogelijk wel langer duren om het platform te implementeren binnen de organisatie. Zo kan het namelijk mogelijk zijn dat je interne processen moet aanpassen om met het systeem te werken.

 

Kiezen tussen maatwerk en een standaard e-commerce platform

Of je nu kiest voor een maatwerk e-commerce platform of een standaardoplossing: beide opties hebben voor- en nadelen. Hoewel een maatwerkoplossing in de specifieke en complexe behoeftes van jouw organisatie kan voorzien, is maatwerk niet altijd noodzakelijk. De perceptie is vaak dat functionaliteiten die in een maatwerkoplossing beschikbaar zijn, niet mogelijk zijn in een standaardoplossing. Maar meestal kun je het ontbreken van een functionaliteit in een standaardoplossing op een andere manier oplossen.

Bij de keuze tussen maatwerk en standaard moet je bepalen welke functionaliteiten de meeste toegevoegde waarde hebben of onmisbaar zijn voor jouw organisatie. Het is dus een kwestie van inschatten: is deze functionaliteit een must om van je e-commerce een succes te maken? Denk goed na over de (toekomstige) behoeftes van je organisatie, het budget, de tijdlijn en de gewenste mate van flexibiliteit en schaalbaarheid. Zo maak je de beste keuze voor jouw B2B e-commerce platform.

Reacties

Login of registreer om te reageren