Overslaan en naar de inhoud gaan

Duurzaamheid is één van de belangrijkste topics in de wereld van e-commerce voor 2024. Bedrijven van over de hele wereld heroverwegen hun activiteiten en stappen steeds meer over naar groene duurzaamheidspraktijken. In deze blog duiken we dieper in de impact van groene beleidsmaatregelen en hoe bedrijven voorop lopen in de duurzaamheidsrevolutie. Voor bedrijven die hun toekomstige business vormgeven, is duurzaamheid een onmisbare schakel in hun visie en strategie.

Online winkelen maakte de afgelopen jaren een enorme groei door, waardoor de impact op het milieu ook sterk is toegenomen. Uit cijfers blijkt dat Amazon alleen al meer dan 200 miljoen kilo aan plastic afval produceerde in 2019. Volgens een prognose uit 2022 wordt e-commerce transport verantwoordelijk voor 17% van de wereldwijde CO2-uitstoot in 2050, terwijl dit percentage nu nog zo’n 3% bedraagt. Ook zien we dat organisaties wereldwijd nog geen 15% van al het plastic afval dat geproduceerd wordt recyclen. 

Het overmatige gebruik van plastic verpakkingen, de hoge CO2-uitstoot door transport en het niet recyclen van bruikbare materialen zijn allemaal voorbeelden van niet-duurzame supply chains en processen die een negatieve impact hebben op onze planeet. Maar het heeft ook negatieve gevolgen voor je organisatie, waaronder reputatieschade, juridische risico’s en verlies van investeerders en partners. Het is dus tijd om actie te ondernemen en e-commerce praktijken te verduurzamen.

 

 

Voordelen van duurzaamheid in e-commerce

Duurzame beleidsmaatregelen zijn goed voor het milieu, maar bieden ook daarbuiten veel kansen voor organisaties binnen e-commerce. We zetten hieronder de vijf belangrijkste op een rij.

  • Merkreputatie versterken: Door te laten zien dat jouw organisatie zich actief inzet voor een groenere wereld, versterk je de reputatie van je merk. Het zorgt voor meer geloofwaardigheid en vertrouwen.
  • Klantloyaliteit verhogen: (zakelijke) consumenten kiezen steeds vaker voor merken die milieubewust hun e-commerce activiteiten vormgeven. Hierdoor komen ze ook eerder terug om herhaalaankopen te doen.
  • Voldoen aan regelgeving: Door proactief te verduurzamen, verlaag je de risico’s op boetes voor het niet naleven van de milieuwetgeving en normen.
  • Kostenbesparing: Duurzame processen, zoals het verminderen van afval en het gebruik van duurzame materialen, leiden op termijn tot aanzienlijke kostenbesparingen.
  • Bijdragen aan bewustwording: Door je in te zetten voor het milieu, stimuleer je ook de samenleving om bewust na te denken over milieuvriendelijke alternatieven en duurzaamheid.

     

Duurzame beleidsmaatregelen binnen e-commerce
 

Om van deze voordelen te profiteren, ben je als organisatie genoodzaakt om duurzamer te werken. Je kunt een duurzaam beleid verschillend vormgeven. Wij duiken in drie manieren om dit voor elkaar te krijgen.

 

Duurzame verpakkingen en afvalvermindering

Een eerste manier om duurzamer te werken is het gebruiken van duurzame verpakkingen en gerecycled materiaal. Hierbij kun je denken aan plastic met een hoger recyclaatgehalte of bioplastics, maar ook aan verpakkingen van gerecycled katoen of gerecycled karton. Hiermee verminder je ook het afval dat jouw organisatie produceert en verminder je de ecologische voetafdruk van jouw organisatie. 

Patagonia Patagonia zet bijvoorbeeld in op het gebruik van gerecycled materiaal in hun kleding en biedt een uitgebreid reparatie- en recycleprogramma aan om afval te verminderen. Organisaties als Zalando zetten zich zelfs in om volledig klimaatneutraal te zijn en alleen nog duurzame merken aan te bieden. Een ander voorbeeld is Pieter Pot, een online supermarkt die herbruikbare glazen potten en containers gebruikt om producten te verpakken.

 

Duurzame vervoersopties

Steeds meer bedrijven gebruiken duurzame vervoersopties om de CO2-uitstoot van hun zendingen te verminderen. Vervoersbedrijf DHL werkt bijvoorbeeld steeds meer met elektrische voertuigen zoals bestelwagens en fietsen voor de bezorging van pakketten. DHL werkt ook met de slogan Mission 2050: Zero Emissions, waarmee de organisatie benadrukt dat zij toegewijd is aan duurzaamheid, ook op de lange termijn. Een ander voorbeeld is Bol, dat veel met Cycloon fietskoeriers werkt.

 

Groen energiegebruik in magazijnen en datacenters

Een laatste manier om duurzaamheid te stimuleren is het gebruik van groene stroom in magazijnen en datacenters (groene webhosting), zoals zonne- en windenergie. Apple neemt dit bijvoorbeeld erg serieus, door al hun faciliteiten te laten draaien op hernieuwbare energie. Dit omvat allerlei activiteiten, zoals het installeren van zonnepanelen en het afnemen van groene energie bij externe leveranciers. De organisatie heeft tevens als doel om - middels andere duurzaamheidspraktijken - al haar producten klimaatneutraal te maken in 2030.

 

Duurzaamheid: de nieuwe standaard in e-commerce?

Je organisatie verduurzamen is allesbehalve een obstakel: het is een kans om als organisatie te groeien, je reputatie te versterken en tegelijkertijd bij te dragen aan een schonere planeet. Door de ongekende groei van de e-commerce sector is duurzaamheid niet langer een optie, maar een noodzaak. Door duurzame verpakkingen, groene vervoersopties en het gebruik van hernieuwbare energie verkleint jouw organisatie haar ecologische voetafdruk. Zo werken we samen aan een groene transformatie voor een duurzame toekomst.
 

Reacties

Login of registreer om te reageren