Overslaan en naar de inhoud gaan

Toen we eind 2018 het Kerstreces met een toast en mooie woorden inluiden, keken we ook automatisch terug naar de werkzaamheden en projecten van de laatste maanden. Het gaf aanleiding om op ExpertPlace nogmaals aandacht te besteden aan de integratie tussen e-commerce en ERP.

Integratieperikelen vertraagde namelijk meerdere e-commerce implementaties.

De redenen voor deze vertragingen zijn legio. We herkennen wel een dominant patroon.

Unit4 WebSolutions vervangen

Een aantal groothandels staat op het punt de Unit4 WebSolutions oplossing te vervangen. En al is deze oplossing niet in alle gevallen de meest krachtige marketing tool en Google-vriendelijk. WebSolutions had wel een zeer krachtige integratie met het ERP. Die krachtige integratie met realtime voorraad, klant specifieke prijsmodellen, directe orderverwerking op basis van de inrichting in de backoffice wil je dan in een nieuw modern e-commerce systeem graag terugzien. Je wilt op dit gebied geen stappen terugzetten.

Vooral als de website in eerste instantie een B2B-functie heeft, is het van belang dat je het uitgedachte prijsmodel van de backoffice ook online wil bieden, evenals de krachtige voorraad-engine. E-commerce leveranciers hebben aan de andere kant een sterke voorkeur om zo min mogelijk requests (vragen aan de backoffice naar data) te doen. Het vertraagt de respons van de website en daarmee wordt de ervaring van de gebruiker negatief beïnvloed en kan het invloed hebben op de ranking bij Google.

Je wilt daarom op zoek gaan naar een goede 'best-of-both-worlds'-situatie. En daar moet je kennis en ervaring delen vanuit beide zijden. Veel e-commerce partijen leveren mooie oplossingen en dito technische koppelmogelijkheden met ERP-systemen. Alleen hebben ze veelal geen kennis van de verdere werking in het ERP. Over dit onderwerp hebben we een paar maanden geleden dan ook al een kennisitem gedeeld: integratie-van-erp-met-je-e-commerce

Het is beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald

We zijn bij meerdere e-commerce projecten betrokken geraakt waar de implementatie maar niet van de grond kwam. Ze vertonen allen eenzelfde patroon: er is gewoonweg te weinig datamodel- en proceskennis van de backoffice, en geen regievoering op de integratie tussen het nieuwe e-commerce en Unit4 ERP.

Sta je aan de vooravond van een e-commerce selectietraject, op het punt te beslissen voor een nieuwe e-commerce leverancier of midden in een implementatie. Het is verstandig snel voldoende kennis en ervaring te mobiliseren om de data- en procesintegratie tussen het e-commerce en ERP te laten slagen.

De laatste maanden hebben we veel nieuwe ervaringen opgedaan, ook met de nieuwste REST-API technologie van Unit4. In samenwerking met e-commerce aanbieder, CloudSuite, hebben we in relatief korte tijd een succesvolle koppeling en project opgeleverd. Het is waardevolle kennis en ervaring die we uiteraard kunnen en willen delen.

Herken je dit patroon, of heb je vragen die hieraan gerelateerd zijn? Mail [email protected] en stel je vraag.

Reacties

Login of registreer om te reageren