In publicaties en ook op ExpertPlace wordt steeds vaker gesproken over PIM (Product Informatie Management) en MDM (Master Data Management). Maar wat doen deze beheeroplossingen precies en waarom komen deze applicaties zo sterk op? Én bovenal, hoe moet een groothandel deze ontwikkelingen plaatsen binnen de vraagstukken van de eigen organisatie?
De toenemende vraag van organisaties naar betrouwbare informatie die binnen één domein beschikbaar is, resulteert in een grotere wens om te werken met een systeem waarin data op een centraal systeem bij elkaar komen en kunnen worden bewerkt. De groothandel is binnen zijn keten naast de voorraadhoudende logistieke hub steeds vaker ook de hub voor (product)data. Of althans dat is wat veel groothandels willen nastreven om binnen de leveringsketen de concurrentiepositie te behouden en toegevoegde waarde te blijven leveren.
Productbeheer kan natuurlijk plaasvinden in de bestaande systemen, zoals het ERP. We zien alleen dat deze strategische datavraagstukken niet meer gaan om enkel de stamdata van artikelen. Steeds vaker willen organisaties productdata kunnen combineren met andere datadomeinen. Denk bijvoorbeeld aan data van en naar verschillende verkooppunten zoals online commerce of de kassa. En natuurlijk ook data die zorgt dat productinformatie wordt verrijkt vanuit datapools en webservices. Daarmee kan op online commerce platformen het assortiment met classificaties en multimedia actueel gehouden en verrijkt worden. Dit zijn noodzakelijk stappen om de vindbaarheid en aantrekkelijkheid van het aanbod te verhogen. Op het moment dat deze behoefte naar boven komt dan zien groothandels dat het ERP-systeem te kort begint te schieten en het moeilijk wordt om data snel en gemakkelijk te beheren en uit te breiden met informatie die niet direct transactiegericht is.
Bij (product)databeheer en uitwisselingsvraagstukken is het belangrijk om eerst een goed beeld te krijgen van de scope. Welke datadomeinen wil je bij elkaar brengen en wat wil je daar vooral mee bereiken? Is je scope alleen gericht op het centraal beheren van productinformatie of wil je in de toekomst meerdere datadomeinen combineren door productdata te combineren met bijvoorbeeld data vanuit CRM, loyaliteitsprogramma's en online marketingstatistieken.
Hieronder 2 whitepapers die een start geven in de beeldvorming: wat nu PIM en MDM is en wat ook het verschil in de scope van beide oplossingsgebieden?