Overslaan en naar de inhoud gaan

Coop Supermarkten beschikt met tweehonderd vestigingen over een enorm datawarehouse vol kassaboninformatie. Het systeem groeit elke week met zo’n 20 miljoen transacties. Om deze waardevolle data op een gebruiksvriendelijke manier te ontsluiten, zochten ze een oplossing.

Weinig branches zijn zo competitief als de supermarktbranche. De strijd speelt zich af in de boodschappenkar. Het is daarbij van belang dat Coop exact weet wat de afstand tot de competitie is. Om het spel optimaal te kunnen spelen, is inzicht cruciaal.

Bij Coop is het fundament voor dat inzicht in ruime mate voorhanden. De organisatie heeft al vele jaren alle verkopen op kassabonniveau in haar systemen en beschikt daarmee over een schat aan verkoopinformatie. Het snel beschikbaar stellen en inzichtelijke informatie leveren uit deze berg van data was de uitdaging.

Om de waarde van die database ook daadwerkelijk te kunnen verzilveren voor zaken als commercie, winkeloperatie en business control, zocht Coop naar een oplossing om de data op een gebruiksvriendelijke manier te ontsluiten.

Al gaat deze case over de supermarktsector, er is een parallel te trekken met de groothandel waar ook een berg van verkoopdata aanwezig is, vaak verspreidt over ERP, CRM en online systemen. Breng je deze data logisch bij elkaar dan kun je met nieuwe inzichten concurrentievoordeel behalen. 

Downloads

Qlik View referentiecase Coop Supermarkten
Registreer nu gratis om documenten te downloaden

Reacties

Login of registreer om te reageren