Overslaan en naar de inhoud gaan

De behoefte aan actuele productdata is groot. Met een omnichannel strategie worden groothandels gedwongen om hun productdata op alle kanalen up-to-date te hebben. Hierbij kun je denken aan een website, webshop, app, marktplatform, PoS (Point-of-Sale), etc.

Het up-to-date houden van productdata wordt veelal decentraal geregeld in een organisatie. Zo zorgt de afdeling inkoop voor inkoopdata, de afdeling verkoop voor verkoopinformatie en marketing voor productverrijkingen. Dit maakt het databeheer complex en onoverzichtelijk.

Feeds

Daarnaast komt de uitdaging om de hoek kijken dat klanten steeds meer eisen i.r.t. de beschikbaarheid van actuele productdata. Om aan deze ontwikkelingen te kunnen voldoen, wordt vaak gesproken over het implementeren van ‘’Feeds’’, zoals een product- of contentfeed. In een feed kan per klant of kanaal gedifferentieerd worden welke data nodig is. Hierbij kun je denken aan:

  • Actuele voorraad
  • Actuele prijzen
  • Minimale afname
  • Productcode
  • EAN-nummer
  • Omschrijvingen
  • Afbeeldingen
  • Classificaties
  • Kenmerken

Data ophalen vs. data distribueren (Pull vs. Push)

De data in een feed kan op twee manieren worden gedeeld. De data kan worden opgehaald (pull) of worden gedistribueerd (push). In het geval van het ophalen van data kan dit op een FTP worden neergezet of een eigen API worden ontwikkeld. In het geval van distributie kan de data op de FTP van de klant, naar de API en naar een PoS (Point of Sale) worden gedistribueerd in verschillende bestandsextensies (CSV, XLSX, TXT, XML, JSON).

Naast de differentatie in de smenstelling van de dataset, de bestandsextensie en hoe het bestand gedeeld wordt, kan bij een feed per klant/kanaal ook gedifferentieerd worden in de volgorde waarop de dataset is opgebouwd en met welke frequentie de uitwisseling moet plaatsvinden.

Koppeling Beeyond

De oplossing voor de behoefte om data te centraliseren, verrijken en distribueren kan worden gerealiseerd met Beeyond. Door data te centraliseren wordt er één waarheid qua productdata gecreëerd, welke iedereen kan inzien en het beheer per gebruiker kan worden ingericht. Dit vormt de basis om de data te kunnen laten stromen in feeds.

Flowchart

Als voorbeeld een flowchart van de huidige werking van Beeyond in combinatie met een product- en contentfeed.

Wat kan een feed voor je betekenen?

  • Differentieren en personaliseren per klantniveau m.b.t. relevante data
  • Kanaal specifieke feeds opzetten (bouwmarkt, PoS, detailhandel)
  • Data distribueren naar klanten
  • Data laten ophalen door klanten
  • Voldoen aan recente klanteisen voor het kunnen ontsluiten van productdata
  • Actuele productdata zorgt voor 'schone' binnenkomende verkooporders en daardoor voor een soepele verkooporderverwerking en een verhoging van de kans dat een verkooporder gelijk goed wordt uitgeleverd; het juiste product, tegen de juiste prijs, op het juiste moment op de juiste plaats afgeleverd.

Interesse?

Om je artikeldata als een toegevoegde waarde in te zetten naar je klanten! Neem dan contact met ons op. Bijvoorbeeld door een mail te sturen naar [email protected] of te bellen met +31 (0)85 0655343.

Reacties

Login of registreer om te reageren