Volgens o.a. de ING maar ook andere publicaties floreert e-commerce de laatste maanden in de getroffen corona-gebieden in China. Dat klinkt logisch gezien de impact die overheidsbesluiten hebben op de economie en maatschappij om het virus te bedwingen.
Door het grotendeels stilleggen van de economische bedrijvigheid en mensen aan huis te kluisteren zorgt dat consumenten nog meer online gaan bestellen. Het is in veel gevallen het enige alternatief.
Als we straks meer bewegingsruimte krijgen en de economische bedrijvigheid weer opgestart kan worden is de verwachting dat een aantal beperkende maatregelen waarschijnlijk langer van kracht blijven. Het virus mag geen tweede kans krijgen.
Online verkoopkanalen zijn en blijven dan een interessant alternatief. We kunnen ons ook nog niet voorstellen hoe de winkelstraat er na deze crisis uit gaat zien. Welke horeca- en retailonderneming overwinnen deze klap? Daarnaast zal het aantal (nieuwe) online bestellers gegroeid zijn. Veel meer mensen zijn gewend geraakt aan het gemak en de snelheid van online zakendoen.
De primaire reactie
Door deze crisis, en het gevoel dat dit tot een wereldwijde recessie kan gaan leiden, gaan bedrijven reageren. Sommige organisaties gaan daar wel heel ver in, en dat zorgt weer voor reacties. Zie o.a. het Sprout-blog over het huftergedrag van Action.
Het is uiteraard begrijpelijk dat je gedwongen wordt tot maatregelen als de handel deels of bijna volledig wegvalt. Het betekent bijvoorbeeld dat investeringen en projecten worden stilgelegd. Maar is het verstandig om je e-commerce- en digitaliseringsprojecten stop te zetten? Er valt genoeg te zeggen hier juist nu verantwoord op in te blijven zetten.
Improvisatievermogen
In tijden van onzekerheid moet je naast incasseringsvermogen ook het vermogen opbouwen om te kunnen improviseren. Een aardig voorbeeld zijn de restaurants die op creatieve wijze zijn gestart met het koken en bezorgen van maaltijden. En horeca en winkeliers die zich verenigen met lokale koeriers om te gaan zorgen voor een eigen bezorgdiensten. Of een PVDA’er die toetreedt tot een kabinet van VVD/CDA/D66/ChristenUnie. In crisis blijkt in één keer veel meer mogelijk. Mensen stappen over hun eigen schaduw en angsten heen. Er ontstaat samenwerking, creativiteit en inventiviteit.
Het helpt dan wel als je online al het nodige georganiseerd en ontwikkeld hebt. Dan kun je digitaal ook sneller schakelen om je nieuwe aanbod te promoten en online beschikbaar te maken zodat consumenten (en bedrijven) makkelijk kunnen bestellen.
Digitale groothandels
In onze eigen praktijk zien we ook duidelijke voorbeelden van groothandels die juist nu een toename zien van nieuwe klanten en groeiende online bestellingen. Het blijkt dat in deze tijden niet alleen consumenten maar ook B2B-inkopers vanuit hun (thuis)werkplek de digitale verkoopkanalen hebben gevonden.
Deze digitale groothandels hebben geïnvesteerd in een e-commerce strategie en het voordeel online goed aanwezig te zijn. En dat gaat verder dan alleen een webshop. Het betekent ook een goed datafundament, digitaal verbonden systemen en stappen naar alternatieve digitale verkoopkanalen d.m.v. bijvoorbeeld ChannelEngine.
Crisis betekent gevaar maar ook kans
Crisis in het Chinees valt uiteen in twee woorden: ‘gevaar’ en ‘kans’. En deze wijsheid geldt misschien nu wel meer dan ooit.
Deze coronacrisis zorgt mogelijk wel voor veel meer nieuwe inzichten, creativiteit en aangepast consumentengedrag waardoor er een nieuw normaal ontstaat. In ieder geval krijgt digitalisering een verdere boost.
Zonder de wijsheid in pacht te hebben of te kunnen kijken in elke ondernemerskeuken, lijkt het advies dat je dan maar beter niet achteraan gaat lopen, ook niet tijdens crisistijd.