Overslaan en naar de inhoud gaan
Laten we meteen beginnen met goed nieuws: de food markt is momenteel koploper als het gaat om groei in e-commerce! Nu gaat dit zowel over de B2C als B2B food bedrijven, maar toch is dit een interessante ontwikkeling. Inmiddels vindt de aankoop van producten door food professionals al voor 80% online plaats. Allemaal leuk en aardig, maar 98% van de B2B kopers wordt gedwongen om op een bepaald moment offline hulp te zoeken van een vertegenwoordiger door een gebrek aan online informatie. Dat kan beter! In deze blog delen we drie tips om je op weg te helpen een verbeterslag te maken die inspeelt op de veranderende B2B food markt.

Tip 1 - Bestelgemak, bestelgemak en nog eens bestelgemak

Het wordt nog weleens vergeten dat een B2B klant óók een consument is. Het is dus in een B2B webshop net zo belangrijk om uitgebreide informatie over het product te delen. Online ontbreekt een belangrijk onderdeel van het beslisproces voor de aankoop van een product: het zien, voelen en ruiken. Het ontbreken van een duidelijke productfoto is dan ook echt een gemiste kans.

Consumenten eten steeds vaker buitenshuis en krapte op de arbeidsmarkt neemt nog altijd toe, dus de druk op de horeca is hoog en bestellingen bij de groothandel moeten snel gemaakt kunnen worden. Klanten willen gemakkelijk en snel kunnen bestellen. Biedt daarom een mobile-friendly webshop aan met alle belangrijke B2B food e-commerce functionaliteiten:

  • Bestellijsten aanmaken en beheren
  • Realtime voorraadinformatie en afleverdatum
  • Orders splitsen op afleverdatum
  • Orders plaatsen en cancellen
  • Inzicht in facturen en retouren

Voor de meeste klanten is hun loyaliteit aan één bedrijf minder belangrijk dan een efficiënt en flexibel bestelproces. Een omnichannel shopping experience wordt daarom de nieuwe standaard. De klant wil op ieder gewenst moment vanaf elk device bestellingen kunnen plaatsen en inzien.

Tip 2 - Verkoop je producten via verschillende kanalen

In navolging op tip 1 willen klanten ook steeds meer vanuit één centraal systeem hun inkopen kunnen doen. Dit kunnen inkoopsystemen zijn, maar ook online marktplaatsen. Uit een enquête van Shopping Tomorrow in 2019 kwam naar voren dat toonaangevende food merken verwachten dat in 2025 de voedselmarktplaatsen de groothandelaren vrijwel zullen hebben vervangen. Het hebben van een webshop als enige verkoopkanaal kom je dus niet meer mee weg. 

Ook zien we de opkomst van het Direct-to-consumer (D2C) model, waarbij rechtstreeks aan de consument geleverd wordt. Consumenten vinden duurzaamheid steeds belangrijker en eist daarom meer transparantie in de wijze van produceren. Door rechtstreeks van de producent af te nemen weet de klant exact wat hij koopt en is er een schakel minder in de Food-miles oftewel de afstand dat het product aflegt tot en met de voordeur.

Tip 3 - Wees relevant voor je klant

Je kunt niet meer zonder data. Data is het goud waarmee je gerichter voorspellingen kunt doen voor afzet en capaciteit én minstens zo belangrijk, je kunt relevanter en persoonlijker communiceren met je klant. Personalisatie is echt een must-have. De klant heeft weinig tijd en wil snel kunnen bestellen. Wat heeft hij er dan aan om het gehele assortiment door te moeten worstelen?

Door een klantspecifiek aanbod te tonen, bestellijsten of producten voor te stellen op basis van historische verkoop en met klantspecifieke prijzen te werken voelt een klant zich gehoord en gezien. En hoe leuk is het als je gericht op orderhistorie inspirerende content deelt over bijvoorbeeld gerechten die je met een bepaald product kunt maken? Daarmee maak je écht het verschil!

--

Ben je geïnspireerd door de bovenstaande drie tips en nieuwsgierig naar meer ideeën om mee te groeien met de ontwikkelingen in de B2B food markt? Download de whitepaper Hoe word je koploper in de B2B food markt?

 

Reacties

Login of registreer om te reageren