Overslaan en naar de inhoud gaan
Klinkt het volgende scenario je bekend in de oren? Je hebt aardig wat traffic op je webshop, maar slechts een handvol van die vele bezoekers ontwikkelt zich uiteindelijk tot klant. Wees gerust, je bent lang niet de enige die met dit scenario te maken krijgt. Binnen de e-commerce leidt gemiddeld slechts 3 procent van de bezoeken daadwerkelijk tot conversie. Slecht ontwikkelde productpagina’s zijn vaak de oorzaak van die lage conversiepercentages. Het optimaliseren van productpagina’s is daarom een belangrijke stap op weg naar meer omzet. Goede product detail pages geven de bezoeker net dat laatste zetje om actie te ondernemen en zorgen ervoor dat potentiële klanten dieper in je marketingfunnel doordringen. In dit blogartikel beschrijven we 3 tips voor het ontwikkelen van een optimaal converterende product detail page.

1. Vertel je merkverhaal via de details op je productpagina

Goede productpagina’s voorzien potentiële klanten van nuttige informatie over de functionaliteiten en voordelen van een product. Ze vertellen jouw merkverhaal, waardoor je via elk productdetail een band creëert met je doelgroep. Onderschat de kracht van storytelling binnen e-commerce niet. Want hoewel we mensen vaak zien als door en door rationele wezens, beïnvloeden emoties in werkelijkheid elk aspect van onze besluitvormingsprocessen. Dat gaat op voor consumentengedrag, maar zeker ook zakelijk.

Vertel verhalen die jouw producten en de voordelen ervan in een context plaatsen waar je doelgroep zich mee identificeert. Je merk is meer dan alleen een logo en verzameling beelden: het is alles waar jij voor staat!

Onze klant Secrid is een perfect voorbeeld van een merkfabrikant die van product tot aan verkoop aandacht besteedt aan de beleving en dit goed doorvertaalt naar de productpagina. Op een speciale pagina over het leer dat zij gebruiken voor hun product, kom je alles te weten over de oorsprong en locatie waar het gemaakt wordt.

En in deze tijd waarin duurzaamheid een steeds grotere rol heeft in de maatschappij en het koopproces, speelt Secrid hier op in door te delen hoeveel water en energie zij verbruiken voor de productie van de wallet. Op de sustainability pagina lees je alles over de leveranciers, het productieproces en hoe Secrid tegen sustainability aankijkt en hoe ze hiermee omgaan.

 

2. Creëer urgentie

Urgentie creëren is een van de beste manieren om het conversiepercentage van je productpagina’s te verhogen. Maar hoe doe je dat? Een beproefde methode is inspelen op FOMO (Fear of missing out) door het stellen van een limiet aan de verkooptijd van een bepaald product. Laat weten dat er nog maar een beperkt aantal items op voorraad zijn en dat een bezoeker de boot mist als hij te lang wacht met bestellen. Onze klant Goossens past dit bijvoorbeeld toe met een countdown klok op de Sale-pagina op hun website.

 

3. Maximaliseer ‘conversion point opportunities’

Onthoud altijd wat het ultieme doel van je productpagina’s is: de conversie verhogen! De bovenstaande trucs helpen je weinig als het daadwerkelijk kopen van een product een gecompliceerd en verwarrend proces is. Maximaliseer daarom het aantal ‘conversion point opportunities’ in de vorm van duidelijke CTA’s (‘koop nu’ of ‘voeg toe aan winkelwagen’) en bestelbuttons.

Onze klant Paardekooper brengt dit goed in de praktijk door een opvallende CTA centraal op de product detail page te plaatsen in een heldere oranje kleur.

 

Bonustip: vergroot het vertrouwen met social proof

Positieve productrecensies en -beoordelingen vergroten het vertrouwen in een item. Veel mensen checken graag eerst wat andere gebruikers vertellen over een product voordat ze een definitieve aankoop doen. Voorzie je product detail pages zoals Charlie Temple daarom van testimonials en recensies en roep klanten ook actief op om productervaringen met jouw artikelen te delen.

Maar maak het niet te moeilijk of verplicht. Geef klanten die een uitgebreide recensie willen schrijven de ruimte, maar ontwerp ook een simpel beoordelingssysteem (bijvoorbeeld een score van een tot vijf sterren) voor mensen die het liever kort en krachtig houden.

Zelfs een enkele negatieve recensie hoeft niet eens altijd een probleem te zijn. Bezoekers zien dit namelijk vaak als een teken van authenticiteit, betrouwbaarheid en transparantie. Voeren negatieve recensies echter de boventoon? Dan is dit een duidelijke rode vlag voor de gemiddelde consument.

Hoe belangrijk social proof is voor het succes van jouw webshop, hangt af van het type product en de mate van brand awareness. Er zijn in elk geval volop mogelijkheden om serieus werk te maken van social proofing: influencers of experts die jouw merk of product promoten, testimonials van klanten of zakelijke partners, merk-partnerships of social sharing; het kan allemaal. Persoonlijke wensen, behoeften en je bedrijfsprofiel bepalen uiteindelijk welke methoden van social proofing voor jouw webshop werken.

 

Reacties

Login of registreer om te reageren