Veranderend consumentengedrag, technologische en economische ontwikkelingen zorgen ervoor dat marketplaces de laatste jaren bijzonder hard groeien. Niet alleen in omzet en marktaandeel, maar ook in het aantal partners dat op deze marketplaces zaken doen. We weten dat deze partners veelal groothandels zijn die hun markt van B2B verder hebben ontwikkeld naar B2C.
Verkopen via Marketplaces
Voorwaartse ketenintegratie binnen de bedrijfskolom zorgt ervoor dat groothandels de stap maken naar B2C-afnemers. De stap naar de B2C-markt kan op meerdere manieren worden gemaakt. Veelal wordt er gebruik gemaakt van marketplaces als een bol.com , Amazon, Fonq, etc.
Dat het aantal verkooppartners toeneemt bij BOL.com blijkt ook uit het artikel van Retailtrends ‘’Het aantal ondernemers dat via bol.com verkoopt is in ruim een jaar tijd verdubbeld. Het zijn er nu 42.000 in Nederland en 5200 in België. De verkooppartners waren in het tweede kwartaal goed voor ruim 61 procent van de verkopen in Nederland, bijna vier procentpunt meer dan vorig jaar.’’ Het volledige artikel vind je retailtrends.
Koppelingen marketplaces
Het verkopen via marketplaces kan op verschillende manieren. Als groothandel kun je kiezen voor een rechtstreekse 1-op-1 koppeling of via een platform als ChannelEngine of Channable. De stap voor een groothandel naar de verkoop aan B2C vereist wel het nodige van de organisatie. Zo is het belangrijk om up-to-date en volledige productinformatie te kunnen aanleveren. Hierbij kun je denken aan: productomschrijvingen, productkenmerken, EAN-nummer, technische specificaties, handleidingen, beeldmateriaal in zowel afbeeldingen als video.
Het voordeel om te integreren met een platform als ChannelEngine, Channable of EffectConnect maakt de stap naar meerdere marketplaces eenvoudiger. Je hoeft slechts één keer te integreren met een platform en vervolgens de gewenste marketplaces waarop je wil adverteren selecteren. Een rechtstreekse 1-op-1 koppeling is ook mogelijk, echter voor iedere nieuwe marketplace waarop je zou willen adverteren is een nieuwe integratie benodigd.
Administratieve verwerking orderstromen
Naast een koppeling met een platform of marketplace, heeft dit ook invloed op de processen binnen een groothandel. Het artikel van Bart Vintcent van EffectConnect geeft een goed beeld weer van de operationele impact. Naast de operationele impact zorgt dit ook voor een administratieve impact. Het (geautomatiseerd) aanleveren van alle relevante productinformatie maar ook een stroom aan verwerking van verkooporders, -bevestigingen, -facturen en informatievoorziening rondom track & trace informatie neemt sterk toe.
Om deze orderstromen efficiënt en slim te verwerken is verdergaande integratie en digitalisatie onontbeerlijk. Het is hierbij goed om te voorkomen dat je 'harde' koppelingen vanuit je ERP maakt naar de andere systemen en applicaties. Je wilt tenslotte wendbaar blijven en nieuwe innovaties snel adopteren. Daarnaast wil je geen complex applicatielandschap bouwen waarbij een update van systeem A door de harde koppeling andere applicaties direct raakt en je een domino aan updates en 'maatwerk' aanpassingen in gang zet.
Een integratieplatform zoals Dovetail biedt hierin een uitkomst. De koppeling, bestaande uit authenticaties, triggers, transport, mappings en zaken als validaties en verrijkingen, wordt door een tussenlaag afgehandeld en aan beide kanten van de koppeling houd je hiermee de applicaties aan beide eindpunten standaard. Op dit kennisportaal vind je de nodige businesscases die we hierin al gerealiseerd hebben. Ook voor de integraties naar marketplaces of tussenliggende platformen als ChannelEngine, Channable en EffectConnect.