De laatste jaren is de wereld van e-commerce razendsnel geëvolueerd. Traditionele monolithische e-commerce platforms voldoen niet langer aan de behoeften van moderne bedrijven. Hier komt composable commerce als een potentiële gamechanger om de hoek kijken.
Composable commerce is een nieuwe benadering voor het bouwen van e-commerce platforms die het mogelijk maakt om een op maat gemaakte, flexibele en schaalbare oplossing te creëren met behulp van onafhankelijke en herbruikbare commerce services. Deze services kunnen alles omvatten; van een productcatalogus, voorraadbeheer, betalingen en verzending tot klantervaringsbeheer en marketingautomatisering.
In tegenstelling tot traditionele e-commerce platforms, die veelal gebouwd zijn als één blok met nauw geïntegreerde componenten die lastig aan te passen zijn, maakt composable commerce gebruik van modulaire en onafhankelijke services die je naar (actuele) behoefte kunt combineren. Met deze aanpak is het makkelijker om je e-commerce af te stemmen op actuele marktontwikkelingen en aan te passen aan veranderende klantbehoeften.
In deze blog nemen we composable commerce onder de loep en kijken we naar de voordelen van de technologie, zoals verbeterde flexibiliteit, kostenbesparingen en betere klantervaringen. We kijken ook naar enkele van de belangrijkste componenten van composable commerce en tonen hoe bedrijven deze aanpak met succes kunnen toepassen om groei en succes te stimuleren binnen het moderne e-commerce landschap.
Wat is composable commerce?
Composable commerce houdt in dat je e-commerce componenten selecteert volgens het ‘best-of-breed principe’ en die functionaliteiten bundelt in een maatwerkoplossing. Je gebruikt moderne technologieën en benaderingen zoals MACH (microservices, API’s, cloud en headless) en Jamstack (JavaScript, API’s en Markup) om snel in te spelen op de grillige marktdynamiek. De modulaire architectuur betekent dat elk onderdeel plugbaar, schaalbaar en op ieder moment vervangbaar is. En wel zonder dat dit invloed heeft op de andere onderdelen van de applicatie.
Een webshop die gebruikmaakt van composed commerce kan bijvoorbeeld één oplossing gebruiken voor het verwerken van betalingen, een andere voor het verzenden en beheren van abonnementen en weer een andere voor het toevoegen van inhoud aan de website. Hoewel al deze functionaliteiten van verschillende leveranciers komen, ervaart de klant ze als onderdeel van een enkele, gestroomlijnde oplossing.
Het kernidee achter composable commerce? Merken, verkopers en hun ontwikkelaars de mogelijkheid en flexibiliteit geven om zich aan te passen aan technologische noviteiten en gedragsveranderingen binnen hun klantenbase. Ontwikkelaars kunnen een maatwerkoplossing selecteren en samenstellen die past bij hun specifieke behoeften.
De term ‘composable commerce’ is in 2020 voor het eerst gepopulariseerd door Gartner. In een rapport voorspelt Gartner dat organisaties die een ‘composable’ aanpak hanteren zo’n 80 procent sneller zullen zijn dan de concurrentie bij het implementeren van nieuwe functionaliteiten. Bovendien denkt 95% van de professionals binnen de e-commerce dat composable commerce de juiste en meest toekomstbestendige aanpak is.
Er is wel een duidelijk onderscheid tussen microservices en de packaged business capabilities (PBC) van composable commerce. Terwijl microservices staan voor het opsplitsen van een applicatie in kleine functionaliteiten, zijn PBCs opzettelijk gegroepeerde sets van functies en kenmerken.
De moderne visie op composable commerce gaat uit van een aantal belangrijke principes:
- Modulair: alle componenten die je gebruikt (winkelwagen, verzendplatform, CMS, analytics) zijn onderling inwisselbaar en onafhankelijk van elkaar in te zetten.
- Open: je zit niet vast aan één specifieke oplossing. Elke module werkt en is integreerbaar met iedere applicatie die je gebruikt. Vaarwel klassieke monoliet!
- Flexibel: je kunt elke oplossing creëren die je wenst. Het draait allemaal om vrijheid en flexibiliteit. Je gebruikt je technologiestack om een oplossing te bouwen die specifiek is toegesneden op jouw business case(s). Je gaat van generieke software ‘die alles kan’ naar slim maatwerk.
‘Business-centric’: met composable commerce bouw je software en webapplicaties die passen bij je zakelijke behoeften in plaats van andersom. Technologische innovatie volgt voortaan het tempo van de markt en je klanten.
Wat zijn PBCs (packaged business capabilities)?
Composable commerce is een benadering van e-commerce waarbij bedrijven verschillende technologieën, diensten en functionaliteiten combineren om een e-commerce-oplossing op maat te creëren die past bij hun specifieke behoeften. Packaged business capabilities (PBCs) maken deel uit van deze benadering, omdat ze bedrijven in staat stellen om snel en efficiënt de functies toe te voegen die ze nodig hebben om hun e-commerce-activiteiten uit te breiden.
Packaged business capabilities kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op functies zoals productcatalogusbeheer, betalingsverwerking, klantenservice, orderbeheer en marketing automation. Deze functionaliteiten kun je als modules aanschaffen en integreren in de bestaande e-commerce-architectuur van een bedrijf. Hierdoor kunnen organisaties snel en flexibel reageren op veranderende klantbehoeften en markttrends.
Welke rol speelt MACH bij composable commerce?
MACH, een afkorting die staat voor de combinatie van microservices-based, API-first, cloud-native SaaS en headless, is een moderne technologiestack die composable commerce ondersteunt. De combinatie van deze technologieën is ontworpen om bedrijven te helpen bij het bouwen van vrij samenstelbare, flexibele en schaalbare handelssystemen. Die hebben het vermogen om de snel veranderende behoeften van het moderne e-commerce landschap bij te benen.
Om te laten zien wat MACH allemaal kan opleveren, is het tijd om de afzonderlijke elementen ervan stuk voor stuk kort te bespreken.
- Microservices: een MACH-architectuur is gebouwd op een reeks onafhankelijke, losjes gekoppelde en zeer gespecialiseerde microservices die je kunt combineren voor het creëren van een oplossing op maat. Deze aanpak maakt het eenvoudig om naar behoefte componenten uit te wisselen of nieuwe toe te voegen, zonder daarbij het hele systeem overhoop te halen of te verstoren.
- API-first: API's bieden binnen de MACH-architectuur een gestandaardiseerde manier voor verschillende diensten om met elkaar te communiceren. De belangrijkste winst die dit oplevert? Het wordt een stuk makkelijker om nieuwe componenten of services van derden in het systeem te integreren.
- Cloud-native SaaS: de MACH-architectuur is ontworpen om cloud native te zijn. Je profiteert dus optimaal van de schaalbaarheid, betrouwbaarheid en beveiligingsvoordelen van cloudcomputing. Bovendien bieden veel MACH-leveranciers hun diensten aan als SaaS (Software as a Service). Dit vereenvoudigt het beheer en onderhoud van je e-commerce platform.
- Headless: de MACH-architectuur is tevens headless. Dit betekent dat de frontend (de presentatielaag waar bezoekers en klanten mee interacteren) en backend (business logic en dataopslag) van elkaar losgekoppeld zijn. Dankzij headless kunnen bedrijven op maat gemaakte frontend-ervaringen creëren die zijn toegespitst op hun specifieke behoeften, zonder dat ze veel omkijken hebben naar de techniek achter en het beheer van hun e-commerce platform.
Headless versus composable commerce
Ook headless is populair binnen de wereld van e-commerce. Headless en composable commerce lijken veel op elkaar (in beide gevallen koppel je de frontend los van de backend) en vertrouwen op API’s voor de communicatie tussen onderdelen. Beide benaderingen zijn sterk gericht op flexibiliteit en aanpasbaarheid. Toch zijn het zeker geen synoniemen.
Headless commerce is een benadering waarbij je de frontend (de gebruikersinterface die klanten zien) en backend (de onderliggende systemen die de functionaliteit bieden) van een platform van elkaar loskoppelt. Het voordeel van die aanpak? Je kunt de frontend aanpassen zonder de backend te hoeven veranderen. Bedrijven kunnen hun eigen aangepaste webshop, mobiele app of IoT-toepassingen bouwen en integreren met de backend. Headless commerce biedt flexibiliteit en maatwerk voor de frontend, terwijl de backend meestal een monolithisch systeem is.
Composable commerce gaat nog een stap verder dan headless. Je beschikt nu namelijk over een systeem waarbij alle componenten van het e-commerce platform (inclusief de backend) modulair zijn. Modules onafhankelijk van elkaar selecteren en combineren is geen enkel probleem. Zo stel je probleemloos een op maat gemaakte e-commerce stack samen die precies past bij je specifieke behoeften. De front- en backend zijn bij composable commerce allebei volledig personaliseerbaar.
Flexibiliteit en aanpasbaarheid zijn belangrijke principes van zowel headless als composable commerce. Composable commerce gaat echter nét een stapje verder door gebruikers de mogelijkheid te bieden om alle componenten van het e-commerce platform op een modulaire manier in te richten.
De voordelen van composable commerce
Veel bedrijven die de meerwaarde van composable commerce bepleiten, geloven dat deze optie voldoende flexibiliteit biedt om snel met informatie te werken. Hierdoor kunnen ze beter presteren dan concurrenten en hun klanten volop comfort bieden.
Creëer unieke klantervaringen
Statistieken wijzen uit dat steeds minder mensen hun koopreis beginnen met een zoekmachine. Vandaag de dag sturen sociale media vrijwel elk aspect van online kopen aan. Deze situatie vraagt om flexibiliteit. In de begintijd van e-commerce was die er vaak simpelweg niet. Composable commerce voorziet wel in die behoefte.
Snellere time-to-market
Het vermogen om je snel en efficiënt aan te passen is vereist als je adequaat wilt reageren op onverwachte gebeurtenissen en problemen (denk aan COVID-19). Een modulaire, best-in-breed-strategie levert de beste mogelijkheden hiertoe en voorkomt dat veranderingen andere zakelijke mogelijkheden binnen jouw digitale ecosysteem negatief beïnvloeden.
Flexibiliteit
Met composable commerce bouw je de applicatie die je écht nodig hebt. Geen twee bedrijven zijn hetzelfde. Dit betekent dat ze dus ook niet dezelfde e-commerce-oplossing zouden moeten hebben. Met composable commerce combineren bedrijven verschillende technologieën, services en functionaliteiten om een op maat gemaakte e-commerce-oplossing te creëren die past bij hun specifieke behoeften. Ze kunnen snel nieuwe functies toevoegen of verwijderen naarmate de behoeften van hun klanten en de markttrends veranderen.
Schaalbaarheid
Als je net begint, voldoet een traditioneel en generiek e-commerce platform vaak prima aan je behoeften. Maar als je wilt groeien, wil je snel, makkelijk en naar eigen inzicht functionaliteit kunnen toevoegen. Een composable commerce applicatie biedt die mogelijkheid en groeit makkelijk mee met jouw zakelijke vereisten.
Is composable commerce de juiste keuze voor jouw onderneming?
Is composable commerce de juiste keuze voor jouw onderneming? Het antwoord op die vraag hangt af van verschillende factoren. Denk aan de grootte van het bedrijf, de complexiteit van de e-commerce-activiteiten, de gewenste mate van flexibiliteit en de beschikbare technische expertise. Composable commerce is vooral ideaal voor bedrijven die behoefte hebben aan een flexibele en schaalbare oplossing voor e-commerce. Dankzij het modulaire karakter van composable commerce kunnen bedrijven de verschillende onderdelen van hun e-commerce landschap aanpassen en uitbreiden, zonder dat dit leidt tot verstoring van het gehele systeem.
Naast de overduidelijke voordelen, heeft composable commerce ook enkele potentiële nadelen. Die liggen vooral op het vlak van techniek en adoptie. Als je kiest voor composable commerce, moet je intern namelijk wel over de nodige technische expertise beschikken om de verschillende componenten van het systeem te integreren en beheren.
Aangezien composable commerce vaak gebruikmaakt van een MACH-architectuur, is ook voldoende kennis van cloud computing en API's onontbeerlijk als je de techniek effectief wilt gebruiken. Heeft een bedrijf de benodigde technische expertise of resources niet in huis heeft? Dan is implementeren van composable commerce vaak een hachelijke klus en kostbare keuze. Bij een gebrek aan de benodigde technische kennis is een traditioneel, monolithisch e-commerce platform mogelijk een betere optie.
Kortom, composable commerce is vooral aantrekkelijk voor bedrijven die behoefte hebben aan een hoge mate van flexibiliteit en schaalbaarheid in hun e-commerce-activiteiten. Maar het blijft belangrijk om zorgvuldig de voor- en nadelen af te wegen en te beoordelen of de organisatie over voldoende technische expertise beschikt om het systeem effectief te kunnen beheren.