Een groothandel wil het leverings- en betalingsproces zo professioneel en soepel mogelijk laten verlopen. Vooral bij nieuwe klanten waar je (nog) niet op rekening wilt leveren. Daarnaast wordt in de B2B-markt de behoefte om vooruit te betalen steeds groter. De groei van het aantal ZZP'ers en ook stappen die groothandels nemen naar de consumentenmarkt wakkert dit verder aan.
Het argument dat digitaal betalen in de zakelijke markt niet gaat werken -uitzonderingen daargelaten- is in zekere zin achterhaald. Inkopers zijn vanuit hun privéleven al jaren gewend om via bijvoorbeeld een QR-code digitaal te betalen. Dat doen ze met hun mobiele bankieren apps en deelplatformen zoals WieBetaaltWat en Tikkie.
Dit gemak en de goede ervaringen geeft vertrouwen. Een belangrijke succesfactor in de B2B-markt. Waaraan men privé gewend is geraakt, verwacht men in de zakelijke omgeving eigenlijk ook terug te zien. In ieder geval kijkt men er niet meer van op en weet hier ook feilloos mee om te gaan.
Zo min mogelijk verstoring van de bedrijfsprocessen
Verkooporders die wachten op een vooruitbetaling of gedeeltelijk aanbetaling houden voorraad vast en kunnen het lopende bedrijfsprocessen verstoren. Orderbeheerders en financiële medewerkers moeten scherp blijven en handmatige handelingen verrichten op het moment dat een betaling binnenkomt. Afhalers aan de balie bij een magazijn willen niet onnodig lang wachten. Als het niet soepel loopt, vragen ze extra tijd en aandacht van het magazijnpersoneel. Dit gaat uiteindelijk ten koste van het andere werk. Een foutje in de gehele keten zit in een klein hoekje. De kans is aanwezig dat een klant goederen meeneemt of een zending op transport gaat terwijl de vooruitbetaling nog niet ontvangen is.
Tenslotte gaat het vooral om kleine orders die gelijk goed en met de minste inspanning moeten kunnen worden uitgeleverd, gefactureerd en betaald. Anders smelt het relatief lagere winstbedrag als sneeuw voor de zon.
Digitale betaaldienst zonder pinautomaat of kassasysteem
Met die behoefte in het achterhoofd hebben we een digitale betalingsmogelijkheid ontwikkeld waarbij met een QR-code op bijvoorbeeld een orderbevestiging of pro-forma de digitale betaaldienst wordt ontsloten. In deze video gebruiken we als voorbeeld de oplossing zoals we die met betaalprovider Mollie hebben gerealiseerd.
We hebben deze oplossing verder doorvertaald naar een goede geautomatiseerde inrichting in de back-office. Zo creëer je in no-time een digitale kassa oplossing zonder een pinautomaat of kassasysteem. Het (aan)betalingsproces verloopt volledig geautomatiseerd en je biedt je klant een betalingsdienst zoals hij of zij dit al jaren gewend is vanuit het privéleven.
Bekijk de onderstaande video, gemaakt door onze consultant en opleider Diana Goedhart, over het digitaliseren en automatiseren van je (aan)betalingen op verkooporders.
Interesse?
Heb je aanvullende vragen of wil je bespreken hoe je dit binnen je eigen handelsorganisatie kunt inzetten? Neem dan contact op met één van onze adviseurs of mail je vraag naar [email protected].