Overslaan en naar de inhoud gaan

De groothandel die een belangrijke draaischijf in zijn keten wil blijven moet de digitale datastroom leren beheersen. Daarmee kan de groothandel meer efficiency behalen en tevens de mogelijkheden tot differentiatie benutten. De wijze waarop je data slim kunt integreren in je keten en omzetten naar nieuwe verdienmodellen is een continue uitdaging.
 

Datafundament

Een belangrijk onderdeel van het datafundament van een digitale groothandel is de productinformatie in al haar verschijningsvormen. Het kost de groothandel veel inspanning indien alle informatie door henzelf gecreëerd moet worden. Vaak wordt er door fabrikanten reeds informatie uitgewisseld in spreadsheets.

Maar steeds vaker bundelen fabrikanten en groothandels de beschikbare productdata in zogenaamde datapools.

Datapools

Een datapool is een centrale database waarin gestandaardiseerde productinformatie wordt opgeslagen. Deze gestandaardiseerde informatie is afkomstig van diverse fabrikanten. Dankzij de centrale opslag van deze data, kunnen producenten sneller en efficiënter productdata leveren aan groothandels. Een groothandel of retailer kan de informatie vervolgens eenvoudig uit de datapool opvragen.

Steeds meer datapools zijn in staat data terug te ontvangen van de groothandel, waardoor de klant een connectie kan maken met een datapool, waarin zowel fabrikanten- als groothandelsdata in verwerkt is.

Enkele voorbeelden van datapools zijn:

  • GS1 - Artikelgegevens in de levensmiddelen en drogisterijsector, doe-het-zelf- en tuin (en dier)sector en de gezondheidszorg.
  • EZ-Base - Gereedschap en ijzerwarenbranche.
  • 2BA - Datapool beheerd door fabrikanten en groothandels. Bevat handels- en productgegevens in de installatiebranche.
  • PS in Foodservice - Voedingsmiddelen. Bevat tevens informatie over voedingsstoffen, allergenen en ingrediënten.
  • Open ICEcat - Open datapool van voornamelijk electronica producten en gebruikt door distributeurs, resellers, webwinkels en vergelijkingssites. 

Wanneer data in datapools beschikbaar is in uw markt dan is een PIM-systeem een wenselijke schakel in het applicatie landschap. Zeker als gebruik wordt gemaakt van meerdere datapools, is een PIM-systeem onmisbaar. Vanuit het PIM-systeem kan de informatie uit de datapools ontvangen worden. Vervolgens wordt de ontvangen data beoordeeld en verder verrijkt. Tenslotte kan de productdata gepubliceerd worden naar andere applicaties en kanalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ERP, de webshop, virtuele marktplaatsen (bijv. Bol.com, Amazon, Ebay) of inkoopsystemen van uw klanten (bijv. Ariba, Mercateo).

Reacties

Login of registreer om te reageren