Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is een ESB?

Een Enterprise Service Bus (ESB) is een software-architectuur die wordt gebruikt om de communicatie en integratie tussen verschillende applicaties en systemen binnen en buiten een organisatie te faciliteren.

Dat is de korte functionele uitleg. Een veel belangrijkere onderliggende vraag is wat de strategische waarde van een ESB is voor een groothandelsonderneming?

Zoals een boerenbedrijf zich geen beeld meer kan vormen om het land en de gewassen te bewerken zonder de hulp van een tractor. Zo is een ESB voor een succesvol digitaal groothandelsbedrijf ook onmisbaar geworden. De waarde van een ESB is groot en overduidelijk.

In deze blog hebben we de vijf belangrijkste waarde uitgewerkt:

Gemakkelijke ontsluiting van digitale services naar de buitenwereld

De belangrijkste strategische waarde is de ontsluiting van processen en data naar de buitenwereld en het intene applicatielandschap. Iedere groothandel heeft te maken met services die ze ontsluiten naar andere applicaties ofwel naar andere kanalen buiten de eigen organisatie.

Als dit soort koppelingen 1-op-1 worden gemaakt sluit je je digitale service op binnen die applicaties. Zo kan je een voorraad koppelen aan een webshop maar je kunt ook een generieke voorraadfeed maken die niet alleen geconsumeerd wordt door je webshop, maar ook door klanten, andere marktkanalen en zelfs eigen medewerkers.

Toenemende wendbaarheid door centraliseren van business rules

Via een ESB kunnen specifieke business rules in verrijkingen en transformaties centraal worden geregeld. Ook hier sluit je deze business rules niet op in de logica van applicaties maar centraliseer je die in de digitale service die je ontwikkeld.

Als je bijvoorbeeld je beschikbare voorraad in de tijd wilt communiceren naar diverse kanalen haal je de voorraadniveaus op via de API van je ERP en verzamel je ze in één respons. Dit kan dan in allerlei outputformaten (CSV, XML, EDIFACT, API) door andere partijen worden geconsumeerd.

Een ander voorbeeld is het centraliseren van allerlei orderlogica, zoals: afsplitsen van backorders, specifieke kostenberekeningen van orderkosten, wel of niet afronden op verpakkingseenheden, etcetera, die je verwerkt in de digitale orderverwerking. Vervolgens laat je alle orders over deze centrale logica lopen, webshop, PDF, marktplatformen, EDI, etcetera, waardoor je op één plek je business rules beheert.

Veranderingen kunnen dan ook makkelijker worden geïmplementeerd wat weer leidt tot een kortere implementatie en daarmee tot een toenemende wendbaarheid van de organisatie. In een dynamische wereld een belangrijke randvoorwaarde om succesvol te zijn en blijven.

Grip op je digitale processen

De kracht van een ESB is ook gelegen in de foutafhandeling en daarmee het transparant maken van het digitale processen. Bij 1-op-1 koppelingen zijn fouten en met name de oorzaken daarvan niet gemakkelijk op te sporen en te analyseren.

Vanuit de logica die gebouwd is op een ESB kunnen verschillende meetmomenten worden ingebouwd die data valideren, op een begrijpelijke manier loggen en ook worden gecommuniceerd naar de gebruiker of proceseigenaar. Daarmee kunnen digitale processen en data steeds verder worden gestroomlijnd en worden de kosten van fouten geminimaliseerd.

Orkestratie van systemen

Een ESB is de spin in het web in het interne en externe applicatielandschap. Het zorgt ervoor dat iedere "best of breed systeem" of de buitenwereld op de juiste manier en op juiste moment gevoed worden. De data stroomt over alle applicaties heen en processen worden verbonden.

De ESB is de dirigent die ervoor zorgt dat alle applicaties op het juiste moment hun rol spelen en daarmee het proces verbonden zonder menselijke tussenkomst doorloopt. Zo wordt bijvoorbeeld een magazijnbon via een ESB vanuit het ERP aangeboden aan een WMS-systeem, waarbij het WMS na het picken en verzending een melding teruggeeft waarna track & trace codes worden verstuurd naar klanten of platformen.

Op deze manier ontstaan er geen datasilo's, worden datafouten geminimaliseerd en wordt de kracht van iedere applicatie benut en daarmee de ROI van de IT-investeringen gemaximaliseerd.

Verhoging van arbeidsproductiviteit

In een land waarin arbeidskrachten steeds schaarser worden en de grenzen in arbeidsmigraties lijken te zijn bereikt, is het van groot belang om de arbeidsproductiviteit te laten toenemen. Digitalisering van processen op een zo efficiënt mogelijke manier zal menselijke interventie minimaliseren en daarmee de arbeidsproductiviteit steeds verder vergroten.

Een ESB is daarbij een belangrijke schakel om processen zonder menselijke tussenkomst te laten afwikkelen. De ideale order komt digitaal foutloos binnen en automatisch bevestigd. Daarna wordt deze (semi)automatisch gepickt en geautomatiseerd aangemeld bij de transporteur waarbij iedereen die het aangaat wordt voorzien van een track & tracelink. De factuur wordt vervolgens digitaal verstuurd. Eventuele reminders worden voorzien van een factuurdownload en betaallink.

Tot slot meldt de betaalprovider digitaal de betaling terug en wordt deze automatisch afgeletterd. Medewerkers concentreren zich op de juistheid van data en grijpen in bij uitzonderingen en procesfouten. Dit maakt je groothandel niet zozeer onderscheidend naar de markt toe, maar zal uiteindelijk voor veel bedrijven noodzakelijk zijn voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. 

En de boer zonder tractor? Die ploegde voort. 

Reacties

Login of registreer om te reageren