Wanneer je producten verkoopt aan Amazon (B2B) via het zogeheten ‘vendorcentral’ dan wil Amazon dat je op dagelijkse basis de actuele prijs- en voorraadinformatie bijhoudt van deze producten.
Op zich niks spannends, maar als je verder groeit en besluit producten naast bijvoorbeeld Amazon Duitsland ook te verkopen aan Amazon Frankrijk of de UK dan verdrievoudigd deze inspanning. Amazon wil namelijk per land weten wat de gehanteerde prijs en voorraad is.
Dit kan een arbeidsintensieve dagelijkse klus worden maar gelukkig kan deze repeterende actie geautomatiseerd plaatsvinden via de ‘retailfeed’ van Amazon.
365 dagen per jaar
De retailfeed bestaat uit kosten- en voorraadinformatie van alle beschikbare artikelen die door Amazon kunnen worden ingekocht. Hiermee kan Amazon de leveranciersvoorraad en kostennauwkeurigheid waarborgen. De feed wordt dagelijks verstuurd, inclusief in de weekenden en op feestdagen. Een feed die 365 dagen per jaar aangeleverd moet worden, vraagt aan de groothandel daarom al een zekere mate van automatisering.
Oormerken artikelen voor Amazon-verkoopkanaal
De producten die door Amazon kunnen worden ingekocht moeten allereerst gekenmerkt worden. Vervolgens kan voor deze selectie dagelijks bepaald worden wat de beschikbare voorraad en de geldende prijs is voor Amazon.
Het eindresultaat is een bestand dat geautomatiseerd via SFTP wordt aangeboden aan Amazon, die dit vervolgens verwerkt.
Wil je vervolgens het aanbod van producten en assortimenten verder differentiëren naar de verschillende marktplaatsen van Amazon of andere marktplaatsen zoals BOL of Fonq, dan ontstaat al snel de behoefte aan een Product Informatie Systeem (PIM). Hier kun je overzichtelijk en snel producten en assortimenten kenmerken en de gewenste informatie per verkoopkanaal vastleggen. In de praktijk zien we namelijk dat voor het vastleggen van de vele extra kenmerken en differentiëren in het aanbod per verkoopkanaal het ERP te kort schiet.
Één bestand vanuit verschillende bronnen
De uitdaging is vervolgens om de informatie uit de verschillende bronnen (exports) bij elkaar te brengen.
Je haalt de basis productinformatie uit het systeem waar deze gegevens worden beheerd en waar is vastgelegd welke producten gekenmerkt zijn als ‘Amazon’ producten. Dit is bijvoorbeeld het PIM-systeem. Uit het ERP-systeem komt vervolgens een bestand met de debiteurgebonden prijs die vastgelegd is voor het Amazon account. Tevens wordt een derde stroom opgezet met de beschikbare voorraad, dat veelal weer uit het ERP- of WMS-systeem komt.
Het geheel wordt gecombineerd naar één, door Amazon gespecificeerd, bestand. Dit bestand wordt vervolgens aangeleverd zodat de back-office systemen van Amazon dit zonder tussenkomst van mensen automatisch verwerkt en zichtbaar maakt op hun marketplace(s). De data is altijd actueel en het risico op slechte leveranciers beoordeling bij Amazon wordt hierdoor tot een minimum beperkt. Wanneer je naast Amazon Duitsland ook naar andere landen wilt uitbreiden, wordt dit proces gedupliceerd.
Om dit proces van ophalen, samenbrengen, formatteren en distribueren te automatiseren wordt in veel gevallen een integratieplatform gebruikt.
Basis om te groeien naar andere marktplaatsen
Deze opzet geeft ook veel flexibiliteit en groeimogelijkheden. Het opzetten van een tweede, derde, enzovoorts 'feed' is snel gemaakt. Je kunt op basis van de bestaande integratie een volgende data-input opzetten. Per verkoopkanaal worden de gekenmerkte artikelen, de debiteurgebonden nettoprijs en beschikbaarheid opgehaald. Deze data wordt in een bestand samengebracht waarbij gekozen kan worden voor specifieke kolomnamen en volgorde. Het is tevens mogelijk om het formaat waarin het kan worden aangeleverd, zoals CSV of XML, af te stemmen op de wens van de afnemer.
Je kan met een generieke oplossing verder groeien door steeds meer verkoopkanalen te voeden, en afnemers te voorzien van artikeldata op een wijze en in een opmaak zoals zij dit wensen.