Stroomlijn je verkoopkanaal via API’s
Verkopen via Amazon kan kortweg via 2 concepten: het ‘Seller Central’ (ook wel 3P genoemd) of het ‘Vendor Central’ (P1). Als 3P leverancier verkoop je via het Amazon portal en lever je direct aan de eindklant. Dit concept is vrij toegankelijk als leverancier/ producent waarbij je verantwoordelijk bent voor het gehele verkoopproces (levering, aftersales, etc.).
Het verkopen via het ‘Vendor Central’ concept is alleen mogelijk op uitnodiging door Amazon via een zogenoemd Recruitment team. Bij dit concept verkoop je de producten aan Amazon die door de koper op Amazon worden besteld. Als leverancier ben je verantwoordelijk voor tijdige levering aan Amazon die de bestellingen via een hub ‘VendorCentral’ plaatst. Dit gebeurde de afgelopen jaren via EDI-berichten.
Vanaf mei 2020 is dit echter aan het veranderen; Amazon maakt het mogelijk om via API’s de orderstromen te laten regelen. Het gaat hierbij om acht API’s die als volgt in te delen zijn:
- API’s die de inkooporders ten behoeve van de leveranciers verzamelen, identificeren en orderbevestiging regelen (Orders API’s);
- API’s die de verzendbevestiging doorgeven van de inkooporders doorgeven aan Amazon (Shipment API);
- API die de betalingsberichten en -documenten uitwisselen met Amazon (Payment API’s).
Deze API’s zijn momenteel beschikbaar voor een selecte groep leveranciers, maar worden in gedeelten uitgerold vanaf Q3 2020. Details zijn verder nog niet bekend, maar volgen zodra er nieuws komt vanuit Amazon.
We hebben in onderstaande kennisdocument de verschillende API's uitgewerkt.
Aan de slag met je platformstrategie via Amazon of heb je vragen. Neem contact op met David Raaphorst: [email protected] of via +31 (0)6 30655301.