Overslaan en naar de inhoud gaan

Levertijden zijn over het algemeen dynamischer dan in de stamdata bij een leverancier wordt vastgelegd. Om de juiste beloftes te kunnen doen naar klanten en tijdig te bestellen is de levertijd natuurlijk van belang. Als je leverancier de voorraad en levertijden niet proactief communiceert maar wel bevestigingen stuurt op inkooporders is er vaak een betrouwbaarder beeld van de levertijd dan de standaard levertijd van de leverancier.

Stel je hanteert normaal gesproken 14 dagen levertijd en de leverancier bevestigt 30 dagen, dan is het waarschijnlijk dat je bij vervolgorders op zijn minst ook rekening kunt houden met die 30 dagen. Werk je nu met ATP en de levertijd bij het leveranciersproduct niet aanpast dan zal het ERP-systeem met 14 dagen blijven rekenen. Je blijft op deze wijze je klanten een levertijd beloven die je niet kunt waarmaken, terwijl leverbetrouwbaarheid een belangrijk keuzecriterium en een factor voor klanttevredenheid is.

We hebben nu een geautomatiseerd proces gemaakt die de daadwerkelijke levertijd van een inkooporder vergelijkt met de levertijd in het leveranciersproduct en indien deze groter is deze nieuwe waarde dan wegschrijft bij het leveranciersproduct. Er zijn ook standaardwaardes vastgelegd die de reguliere levertijd weer terugplaatsen als de levertijd van de inkooporder onder de standaardwaarde komt.

Een voorbeeld:

  • Product X heeft een standaardlevertijd van 14 dagen
  • Bevestiging komt binnen op leveren over 30 dagen
  • Levertijd wordt aangepast naar 30 dagen
  • De levertijd wordt de volgende dag aangepast naar 29 etc……
  • Als de levertijd van de inkooporder onder de 14 dagen komt wordt de standaardwaarde van 14 dagen weer gehanteerd.

Op deze manier communiceer je in ieder geval meer betrouwbare verwachtingen naar klanten en voorkom je teleurstellingen. Ook bestel je tijdig omdat het systeem bij het besteladvies uitgaat van de levertijd bij het leveranciersproduct. Als deze nog op 14 dagen staat wordt een order die verder weg ligt niet meegenomen in het te bestellen aantal.

Geïnteresseerd om je leverbetrouwbaarheid naar klanten te verhogen en bestelmomenten beter aan te sturen, neem dan contact met ons op. Bijvoorbeeld door een mail te sturen naar [email protected] of te bellen met +31 (0)85 0655343.

Reacties

Login of registreer om te reageren