De webshop draait conform verwachtingen. Gebruikservaringen van klanten zijn positief en je ziet een groei in het aantal bezoekers en online bestellingen. Wat wil je nog meer? Of anders gezegd, wat kun je nog meer doen? Wat zijn volgende stappen?
Één van de doelstellingen kan zijn dat je uit de bestaande (online) klanten meer wilt halen en ze nog beter wilt helpen bij het samenstellen van de bestelling(en).
In marketingtermen spreken we dan over 'cross- en upsell'.
Statisch vastleggen in een PIM-systeem
E-commerce platformen bieden mogelijkheden om bijvoorbeeld upsell tactieken in de webshop toe te passen. Op bijvoorbeeld de pagina van het productdetail- of de winkelwagen wordt onder de kop: 'Wat andere ook kochten' of 'vaak samen verkocht, een aanvullende lijst van artikelen getoond. Met een druk op de knop kan de bezoeker deze optie, accessoire of onderhoudsproduct toevoegen aan de winkelmand.
Voor een functionele werking van upsell tactieken dienen in het e-commerceplatform de logische relaties tussen producten te zijn vastgelegd. Of het platform wordt gevoed met data vastgelegd in bijvoorbeeld een PIM-systeem.
Productmanagement en -marketing bepalen dan op voorhand de logische combinaties tussen producten. Dit kun je met nieuwe inzichten aanpassen maar is verder statisch.
Dynamisch bepalen op basis van bestelhistorie
We hebben aanvullend op het statisch vastleggen van productcombinaties nu ook de mogelijkheid gerealiseerd om upsell tactieken te voeden met dynamische data op basis van de bestelhistorie uit in dit geval een ERP-systeem.
We hebben een webservice ontwikkeld die op basis van de bestelhistorie in het ERP-systeem additionele producten toont in de webshop. De webservice roept een query aan. De query genereert een dataresultaat op de vraag: hoe vaak andere producten in eenzelfde order worden gecombineerd met het online bestelde product?
Een product wordt toegevoegd aan de winkelmand in de webshop. Vanuit de webshop wordt door de webservice vervolgens de query aangesproken die terugkomt met een top-down resultaat van producten die werden besteld in eenzelfde order. Uit het query resultaat kunnen dan bijvoorbeeld de top-3 producten worden getoond in de webshop.
Het query-resultaat kan nog verfijnd worden door bijvoorbeeld de periode waarover wordt gemeten aan te passen of het wel of niet uitsluiten van bepaalde ordersoorten.
Een andere bijkomend voordeel is dat je de query ook kunt gebruiken in je analyses rondom het bepalen van voorraden. Voor producten die veelal in combinatie worden besteld kun je besluiten deze toch op voorraad te nemen omdat dit de servicegraad verhoogt.
Een voorbeeld query-resultaat
Toepassingsgebieden en voordelen
- In de webshop aanvullende producten dynamisch laten bepalen en daarmee nog meer upsell mogelijkheden creëren.
- De servicegraad verhogen door verbeterde analyses op productcombinaties.
- De verkopen van logische bundels en assortimenten ook in contracten vastleggen.
Interesse?
Heb je aanvullende vragen of wil je bespreken hoe je dit kunt inzetten binnen jouw e-commerce strategie? Neem dan contact op met één van onze adviseurs of mail je vraag naar [email protected].