Overslaan en naar de inhoud gaan

We zien bij veel groothandels nog steeds een berg aan handmatig werk om klanten na het invoeren van de verkooporder bijvoorbeeld te voorzien van een orderbevestiging of het versturen van een herbevestiging bij gewijzigde levertijden.

Dat is een gemiste kans. Een geautomatiseerd en digitaal proces is namelijk voorhanden. Hoe komt het dan dat afdelingen en medewerkers blijven volharden in het per verkooporder handmatig versturen van verkooporderbevestigingen? Het is waarschijnlijk een combinatie van onvoldoende kennis over de mogelijkheden die al beschikbaar zijn en het niet vertrouwen van een geautomatiseerd, en dus onzichtbaar, proces.

Er is in zekere zin sprake van 'koudwatervrees'. Terwijl veel ondernemingen een uitdaging hebben met het vinden van voldoende medewerkers om het werk te kunnen doen en zien we dat zakelijke klanten een serviceniveau verwachten dat past bij de huidige tijd. Mensen zijn privé gewend geraakt aan digitalisering en verwachten dit in hun zakelijke wereld ook.

We hebben daarom een video tutorial opgenomen die laat zien dat het geautomatiseerd versturen van orderbevestigingen dichterbij is dan je denkt.

Daarnaast zorgt het geautomatiseerd versturen van orderbevestigingen voor:

  • Versnelling van de informatievoorziening en daarmee op tijd noodzakelijke correcties signaleren;
  • Vermindering van het mailverkeer en telefonische beantwoording van vragen over order- en leverstatus;
  • Verhoging van de leverbetrouwbaarheid door op tijd order- en leverstatus te communiceren ook bij onvoorziene wijzigingen.

De Digitale Groothandel

Veel groothandels zetten stappen naar digitalisering. De markt vraagt nu eenmaal om steeds sneller en efficiënter. Data speelt hierbij een belangrijke rol en de sleutel zit in de digitale verbindingen van organisaties, systemen en processen.

Hierdoor wordt de bedrijfsvoering wel steeds complexer. Dat vraagt om beheersbaarheid in je bedrijfsprocessen. Je wilt daarbij alles wat standaard en repeterend is zo geautomatiseerd mogelijk verwerken. Je streeft elke keer weer naar het uitleveren van de perfecte order en daarmee bouw je aan een sterke reputatie als betrouwbare ketenpartner.

Behoefte aan een overzicht wat al mogelijk is

Met deze ontwikkelingen ontstaat bij ondernemers de vraag hoe je digitalisering aanpakt? Wat zijn de eerste stappen? Wat is het laaghangend fruit? Daarnaast zien we ook behoefte aan een overzicht wat er zoal mogelijk is. Welke interessante business cases op het gebied van digitalisering zijn al gerealiseerd?

Voor een beter overzicht en ter inspiratie hebben wij een video tutorial serie ontwikkeld die per aflevering ingaat op een specifieke business case gericht op de digitalisering en automatisering van vooral handmatige en repeterende taken binnen een groothandel.

Geautomatiseerd versturen van orderbevestigingen

Bekijk de onderstaande video, gemaakt door onze consultant en opleider Diana Goedhart over het geautomatiseerd versturen van je verkooporderbevestigingen.

Interesse?

Heb je aanvullende vragen of wil je bespreken hoe je dit binnen je eigen handelsorganisatie kunt inzetten? Neem dan contact op met één van onze adviseurs of mail je vraag naar [email protected].

Reacties

Login of registreer om te reageren