Je kunt jouw klanten, leveranciers en andere afzetkanalen met één voorraadservice bedienen. Je verhoogt daarmee je serviceniveau naar klanten en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie. Voor veel klanten hebben we deze service succesvol geïmplementeerd. Hoe gaat zo'n proces in zijn werk?
Bepaal de output die je wilt communiceren
Wil je alleen de beschikbare voorraad per vandaag communiceren of wil je meerdere voorraadmomenten in de tijd communiceren? Wil je alleen eindproducten communiceren of wordt er ook rekening gehouden met de voorraad van componenten? Neem je lopende inkooporders mee of juist niet? Wil je exacte aantallen communiceren of alleen tekst zoals 'op voorraad'?
Bepaal welke formaten je communiceert met welke kanalen
Je kunt deze output per kanaal nu verspreiden in het gewenste formaat. Denk aan CSV-bestanden, JSON, XML, UBL, etcetera.
Bepaal de manier waarop de output moet worden gedeeld
De output kan op diverse manieren gedeeld worden. Je kunt bestanden geautomatiseerd mailen, op een (s)FTP plaatsen, via een service (API) laten aanroepen, pushen naar platformen, via een app tonen of ontsluiten via je eigen webshop.
Bepaal de frequentie waarmee je de data wilt delen
Voorraaddata is dynamisch. Als jezelf de voorraad pusht naar kanalen dient deze natuurlijk zo up to date mogelijk te zijn. Dit kan door frequent ook voorraadupdates te sturen. Om dit zo efficiënt mogelijk te doen worden dan meestal incrementele bestanden aangeboden zodat alleen artikelen met gewijzigde voorraadniveaus worden gecommuniceerd.
Bepaal de voorraadcollecties per kanaal
Wil je iedere keer alle voorraad delen of maak je onderscheid in het aanbod van je productassortiment per afzetkanalen? Definieer je collectie per kanaal.
Begeleid klanten bij het gebruik van jouw data
Als je klant de data wil gebruiken in zijn eigen systemen pak dit dan projectmatig aan omdat interpretatiefouten anders op de loer liggen.
Houd controle over het gebruik
Via onze GRIP app kun je snel zien welke informatie je communiceert naar wie. Je kunt ook terugzien welke partijen jouw voorraad-API aanroepen, hoe vaak ze dit doen en of dit efficiënt wordt aangeroepen. Je kunt gemakkelijk ook zelf deze services aan- of uitzetten.
In de meeste gevallen wordt een voorraadservice gebruikt voor communicatie met klanten, maar je kunt natuurlijk ook voorraadniveaus delen met leveranciers zodat zij tijdig jouw voorraad kunnen aanvullen (vendor managed inventory). In een aantal gevallen wordt de voorraadservices ook door de interne organisatie gebruikt omdat deze makkelijker leesbaar is dan de voorraadprognose in het ERP.
Meer weten over de strategische waarde van digitale services. Lees ook: