Veel groothandelaren hebben een dagtaak aan het verzamelen van productdata. In eerste instantie ligt de focus voornamelijk op data die nodig is om de inkoop- en verkooporders goed te kunnen verwerken. Inkopers en verkopers zijn in de weer met Excelsheets om met importslagen het ERP-systeem gevuld te krijgen. Dat is alleen veelal niet meer voldoende.
Webshop vraagt om extra productdata
Een webshop dient ook steeds vaker met deze productdata gevoed te worden, aangevuld met extra kenmerken en informatievelden die belangrijk zijn in de vindbaarheid en conversie. Het aanvullen van de extra e-commerce informatievelden is veelal het domein van marketing die het merendeel van deze data in het CMS van de webshop beheert.
Verschillende versies in omloop
Voordat je het echt doorhebt is de data van een product vastgelegd in meerdere systemen en losse Excelsheets. Een centrale bron waar alles bij elkaar komt ontbreekt. De kans op verschillende versies van de waarheid is groot. Daarnaast werkt marketing in zeker zin los van de verantwoordelijke voor productdata. Terwijl je juist meer samenwerking tussen inkoop, verkoop en marketing wil bevorderen om in de snelle onlinewereld de kansen te grijpen.
En dan te bedenken dat hiermee slechts één onlinekanaal, je webshop, wordt gevoed.
Traditionele groothandelsfunctie niet altijd meer voldoende
Eind jaren negentig werd door deskundige al gesteld dat de groothandel ‘dood was’. Niets is minder waar. De groothandel is er nog steeds en mogelijk sterker dan ooit. Wel is er in de jaren het nodige veranderd waardoor onderscheidende factoren zoals het assortiment, productkennis, beschikbaarheid en logistieke dienstverlening niet altijd meer onderscheidend genoeg zijn om de marges op peil te houden. De keten schuift in veel gevallen ook verder in elkaar of bepaalde schakels worden door e-commerce overgeslagen. De rol van de groothandel in de keten kan daardoor onder druk komen.
Traditionele toegevoegde waarde op financiële en logistieke processen van de groothandel worden steeds meer hygiëne factoren. Maar er is een derde proces bij gekomen waarmee de groothandel zijn positie in de keten kan versterken en zijn bestaansrecht opnieuw kan definiëren en dat is het laten stromen van het (product)dataproces.
Productdata is goud waard
Groothandels beseffen steeds meer dat ze met productdata goud in handen hebben. Juist voor de klanten. Naast het mooie assortiment en complementaire services die al worden geleverd kan de groothandel met productdata een aanvullende digitale dienst leveren.
Ze creëren productdata die centraal beschikbaar is en leveren een digitale dienst in de vorm van datafeeds die op diverse manieren naar klanten ontsloten kan worden. Met automatische datafeeds leveren ze klanten de noodzakelijk digitale ingrediënten om op hun beurt gemakkelijk de producten te kunnen verkopen.
Wellicht worden de productfeeds gratis aangeboden en wordt deze digitale propositie verder uitgebouwd naar een betaalde en gelaagde propositie, zoals bijvoorbeeld:
- Één productfeed per dag, maximaal x aantal producten, logistieke levering binnen drie dagen
- Vier productfeeds per dag, maximaal x aantal producten, logistieke levering binnen één dag
- Tien productfeeds per dag, volledige catalogus, logistieke levering binnen één dag
Binnen deze drie proposities wordt een productfeed geleverd, bestaande uit:
- Productcode
- Korte en lange omschrijving in Nederlands
- Commerciële omschrijving in 4 talen
- Barcodes
- Netto inkoopprijs en adviesverkoopprijs
- Productkenmerken
- Foto’s vanuit 3 standaard invalshoeken
- YouTube fragment, indien beschikbaar
- Actuele voorraadpositie
Nieuwe toegevoegde waarde
De relatie met de klanten die deze digitale dienst(en) gebruiken wordt op deze manier verder versterkt. Met de kwaliteit van de productdata zorg je indirect voor het succes van de klant op zijn online verkoopkanalen. Doordat de productdata klopt kan de verkooporderverwerking aan de achterkant ook weer profiteren. Klanten gaan voor gemak, en als je kunt vertrouwen op de juiste en volledige productdata kun je daarmee ook orders efficiënt met elkaar afhandelen. Een win-win.
Het bovenstaande gelaagde model is slechts een start van een geheel nieuwe digitale dimensie in de klantrelatie. De volgende stappen waaraan vervolgens gedacht kan worden is het delen van data-analyses, benchmarking, het faciliteren van dropshipments of het proactief beheren van de voorraad en het assortiment van de klant.
In een digitale groothandel begint het met een solide datafundament, waarin productdata een centrale rol speelt.
Geïnteresseerd om het 'goud te delven' en nieuwe toegevoegde waarde te creëren. Stuur ons een bericht.